Ny tjeneste skal gøre streaming mere bæredygtigt for kunstnere
Museiq er navnet på en ny dansk musikstreamingtjeneste, der med en ny model vil gøre det mere attraktivt og bæredygtig for både lyttere og især kunstnere at benytte den, skriver Gaffa.
”Musikstreaming skal ændres for at blive mere retfærdig og bæredygtig for musikskabere, som i forvejen kæmper for at leve af det,” lyder det i en meddelelse fra tjenestens skabere.
Det er gratis for artister at uploade musik til streamingtjenesten, og skaberne bag vil skabe en anden form for økonomisk model end på store streamingtjenester, navnlig Spotify, hvor kunstnere med relativt få afspilninger får meget lidt økonomisk kompensation og ikke mener, at de har samme forudsætninger for at blive opdaget af nye lyttere som artister, der i forvejen har en stor følgerskare.
Betalingsmodellen går i praksis ud på, at at man betaler et månedligt beløb gennem en af tjenestens tre mulige abonnementstyper; sølv (ca. 43 kr. pr. måned), guld (cirka 113 kr.) og platin. Alt efter det månedlige abonnementsbeløb, får man et antal såkaldte ‘validationer’ stillet til rådighed, som man kan bruge på den eller de artister, man selv synes fortjener dem.
Disse ‘validationer’ svarer til lige knap 7 kr., som man selv bestemmer om man giver til den samme kunstner eller deler dem ud blandt flere.
Daniel Marsh og Oscar Stenderup er skaberne bag Museiq, og platformen har bl.a. Copenhagen Business School som partner.