MediaWatch

Lurende økonomisk krise rammer overskud i Googles moderselskab

Alphabet har tjent 16,4 mia. dollar i første kvartal. Det er halvanden milliard mindre end sidste år.

Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP/Ritzau Scanpix

Annoncører har skåret ned på antallet af annoncer, fordi man frygter, at en økonomisk krise vil ramme globalt. Det har gjort det svært for Alphabet, der ejer Google og Youtube, at leve op til de tårnhøje forventninger. Det viser selskabets regnskab for første kvartal tirsdag aften ifølge Reuters.

Særligt på indtjeningen har koncernen haft det svært i årets første tre måneder, hvis man sammenligner med samme periode sidste år. Koncernen har tjent 16,4 mia. dollar i første kvartal, hvilket er godt 1,5 mia. mindre end samme periode sidste år. 16,4 mia. dollar svarer til 115 mia. kr.

Det er blandt andet krigen i Ukraine, der skaber bekymringer for en global økonomisk krise. Det skriver nyhedsbureauet.

Den seneste fase af coronapandemien har også medført forhøjede renter, der ligeledes er med til at skære i Alphabets overskud. Selv om selskabet ikke har levet op til de udefrakommende forventninger til overskuddet, så er omsætningen i første kvartal steget med 23 pct.

Selskabet har blandt andet set en stærk vækst i sine søge- og cloudvirksomheder, siger den administrerende direktør, Sundar Pichai, i en kommentar til regnskabet.

”Vi bliver ved med at investere i fantastiske produkter og tjenester, og så vil vi fortsætte med at skabe muligheder for vores partnere,” siger han.

Ifølge selskabets finansdirektør, Ruth Porat, vil man også blive ved med at investere i fremtidens talenter inden for tech.

Resultatet, der ikke helt har levet op til forventninger, har sendt selskabets aktie i rødt i det amerikanske eftermarked. Her er aktien nede med omkring seks pct. ved 22.45-tiden dansk tid.

Softwaregiganten Microsoft har præsenteret sine regnskabstal for tredje kvartal tirsdag aften dansk tid.

Væksten var endnu en gang stærkest inden for cloud-forretningen. Her steg omsætningen med hele 32 pct., hvilket har været stærkt medvirkende til et solidt regnskab.

Omsætningen er i alt steget med 18 pct. til 49,4 mia. dollar svarende til omkring 345 mia. kr. Overskuddet tog et hop på otte pct. til 16,7 mia. dollar.

Forhandler efter historisk techlov: Annoncører vil være på vej mod krav på linje med GDPR

Skal danske medier forberede sig på Metaverset?

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs