En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag4. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
MediaWatch

Skal danske medier forberede sig på Metaverset?

Dele af det endnu udefinerede fremtids-internet ’Metaverset’ er allerede tryktestet i digitale og virtuelle produkter, spil og valutaer. Men skal mediebranchen i 2022 beskæftige sig med tech-giganternes fælles forestillinger om fremtiden?
Foto: Stine Tidsvilde
Foto: Stine Tidsvilde
AF MALTE JØRSTAD, EKSTERN LEKTOR OG JOURNALISTIK FELLOW VED SDU

MEDIEKLUMMEN |

Det er ikke nemt at få pusten i vore dages digitaliserede medievirkelighed.

Knap har den danske mediebranche fundet sine ben at stå på i de etiske og faglige overvejelser, der følger med øget tech-ificering som automatiseret indhold og personificerede nyhedstilbud, før den ’næste’ fremtid begynder at spøge i horisonten.

Du har sikkert hørt om den: Metaverset.

Ordet kom på alles læber, da Mark Zuckerberg i positivistisk gadedrengestil annoncerede at Facebook skiftede navn til ’Meta’. Men hvad er det for noget? Hvad vil det betyde for journalistikken? Og hvor meget af Metaverset bør du overhovedet forstå på en aprildag i 2022?

Om Medieklummen

I MediaWatch Medieklumme kommer skiftende profiler med deres indspark til centrale temaer, aktuelle problemstillinger og brudflader i medielandskabet fra hver deres hjørne af branchen.

Malte Jørstad er denne uges klummeskribent.

Malte Jørstad er ekstern lektor og journalistisk fellow på Syddansk Universitet. Han har tidligere arbejdet som videojournalist og brugerdata-specialist med fokus på digitale og sociale medier.

Lad os først samle trådene:

Det er ikke kun Mark Zuckerberg, som mener, at fremtiden foregår i digitale paralleluniverser. Virksomheder som Microsoft, Nvidia, Google, Shopify og Roblox har tilsammen investeret milliarder i udvikling og forskning og indgået strategiske partnerskaber for at komme først.

Der er altså grund til at antage, at en eller anden form for Metavers bliver realiseret.

Trods de markante investeringer udmærker Metaverset – eller ”web 3.0” – sig ved at være bemærkelsesværdigt udefineret. I øjeblikket er det en fællesbetegnelse for et diffust koncept baseret på nogle forestillinger om, hvad fremtiden bringer.

Som det blandt andet lyder i en analyse fra Columbia Journalism Review: ”What’s the Metaverse? Whatever companies want it to be”.

Der synes dog at være enighed om det følgende:

  • Metaverset udvisker grænsen mellem den fysiske og digitale virkelighed ved at bringe brugeren ’ind’ i et univers, hvor mennesker mødes, interagerer, shopper, udtrykker sig – og forhåbentlig læser nyheder fra tid til anden? Det sker angiveligt gennem teknologi som VR-briller.
  • Metaverset skaber nye markeder, valutaer og produkter – blandt andet har Metavers-smagsprøverne Decentraland og The Sandbox allerede oplevet, at virtuelle grunde er købt og solgt for millioner af kroner.
  • Metaverset bliver en videreudvikling af aktuelle digitale tendenser som personificering og automatisering. Som bruger vil du for eksempel kunne skabe dit eget hjem, hvor kun fantasien sætter grænser; gennem vinduet ser du din yndlingsudsigt, dit tøj har du selv designet og – hvem ved – måske sensorer fra VR-brillen til din halspulsåre sørger for at skifte musik efter hvilket humør, en kløgtig algoritme bestemmer sig for, at du er i?

Spørgsmålet er, hvordan journalistikken passer ind i denne nye, udefinerede og hyper-personaliserede virkelighed.

Vi har været her før

Fordi Metaverset stadig er et relativt udefineret fremtidskoncept, er det svært at svare på, hvordan den nye virkelighed eventuelt vil forandre, forbedre eller skade nyhedsjournalistikken.

Skal mediebranchen for eksempel opstille gammeldags aviskiosker i det digitale univers og håbe, at brugerne kommer forbi? Eller skal vi – og det er måske mere sandsynligt – tværtimod gøre tingene helt anderledes og på måder, vi umuligt kan forestille os nu, fordi det som så meget andet Metavers-relateret tilhører en endnu uopdaget fremtid?

Heldigvis kan vi med fordel orientere os i vores kollektive fortid, når vi vil gisne. Selvom platformen ganske vist bliver ny, har vi nemlig – unægteligt – været i lignende situationer før.

  • Journalistik i Metaverset kræver forståelse for platformen. Mennesker har altid fortalt hinanden historier, der er relevante, vigtige og væsentlige. Der er ingen grund til at tro, at det samme ikke vil ske i Metaverset. Men det skal foregå på platformens præmisser. Derfor bliver det (som det plejer) væsentligt at tilpasse det journalistiske indhold til platformen fremfor at forsøge at proppe traditionelle formater ned i en skinnende indpakning. Vi ved, at Virtual Reality (VR) kommer til at spille en central rolle, hvilket gør det muligt at teste og eksperimentere med såkaldt immersive journalism igennem VR og Augmented Reality (AR). Immersive journalism vil sige journalistik, der giver brugeren følelsen af selv at være tæt på det journalistikken beskriver. Du kan allerede nu finde inspiration i New York Times’ R&D Lab, på Al Jaazeras blog om immersive journalism og i denne facebookgruppe for ’immersive storytellers’.
  • Det kræver tid, ressourcer og relevante kompetencer. Metaverset vil endnu engang stille krav til, hvad journalister og publicister skal kunne. Det kræver enten at vi lærer nye kompetencer, eller at vi ansætter folk, der kan hjælpe de redaktionelle medarbejdere med at forstå de nye spilleregler. Her bliver det især medieledernes ansvar at spotte mulighederne og give medarbejderne tid til at eksperimentere og teste.

Et second ”Second Life”?

Men så er det jo fint, tænker du måske.

Vi er vel som sådan allerede på vej i den rigtige retning og i mellemtiden kan fremtiden passende høre fremtiden til. Og hvem ved? Måske det hele ender som en and – i stil med slut 00’ernes ”Second Life”, der blev voldsomt populært og ligeledes fik techgiganter til at investere massivt i virtuelle verdener. I Second Life opstod der intet mindre end tre dedikerede nyhedsmedier på platformen, og den mest populære havde hundredtusinder af brugere i sine mest besøgte perioder.

Men knap havde TV 2 Danmark nået at bygge en virtuel version af Kvægtorvet i den nye virkelighed, før interessen forsvandt igen. Daværende souschef for TV 2 Interaktiv, Carsten Folke Møller, sagde i 2009 til Fagbladet Journalisten:

”Second Life er et eksempel på et nyt medie, som er blevet overhypet, uden at det i virkeligheden er noget”.

Der er dog gode grunde til at bruge et par vågne timer på udviklingen – også her i 2022. Investeringerne er målrettede og strategiske, og dele af Metaversets delelementer - som for eksempel digitale produkter, valutaer og spiloplevelser – er allerede afprøvet i mindre udgaver.

Wall Street Journal anbefaler investorer at ”se nærmere” på Metaverset, selvom de ikke forstår det til fulde. Det samme gør sig gældende for mediebranchen, som lige knap kan tåle at sidde fremtiden overhørig (igen).

For nu at besvare mit sidste indledende spørgsmål om, hvor meget du bør forstå om Metaverset her i 2022; Du har læst denne klumme og kan holde fri for i dag. Men lad den endelig spøge i baghovedet, og hold et vågent øje med udviklingen – for eksempel gennem Time Magazine’s Metavers-dedikerede nyhedsbrev.

Læs andre klummer af Malte Jørstad

Fremtidens journalistik kræver diversitet hos medierne

Sådan kan data-lov få konsekvenser for medierne - og her er mulige løsninger

Slip data fri på redaktionen

Er dit medie klar til at tage data-informerede beslutninger i 2022?

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Foto: Stephen Lam/Reuters/Ritzau Scanpix

    Meta vil lave kunstig intelligens der kan oversætte alle sprog

  • Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714

    Analysefirma: Hver fjerde vil bruge en time om dagen i metaverset om få år

  • Foto: PRIVATFOTO

    Fiktive influencere vinder frem i dit feed - og kan påvirke medietillid

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Photo: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Photo: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Photo: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Photo: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Foto: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Photo: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Photo: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.

Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Photo: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.


De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter


Job

  • Musikredaktør til P3

  • Marketing Automation Specialist

  • Data Analyst

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Graphic Designer

  • Head of Digital Marketing

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Musikredaktør til P3

  • Marketing Automation Specialist

  • Data Analyst

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Graphic Designer

  • Head of Digital Marketing

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Controller til fondsafvikling

  • Regnskabsassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Operational Excellence Director

  • Kontorassistent

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret