Influencer får advarsel for tattoo-reklame

Influencere skal sikre, at de ikke markedsfører produkter, der er uegnede for børn og unge under 18.
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Når man som influencer ved, at man har følgere, der er under 18 år, skal man sikre, at man ikke reklamerer for produkter, som er uegnede til yngre målgrupper. Det er summen af en indskærpelse, som Forbrugerombudsmanden har foretaget.

En unavngiven influencer delte på sin Instagram-profil et foto af en tatovering og en reklame for tatovøren.

Og selv om opslaget var mærket som reklame, og der var gjort opmærksom på, at det var rettet mod følgere over 18, så er det i strid med nye regler, der er indført i markedsføringsloven 1. januar.

De siger, at det er strafbart for influencere at omtale produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år, hvis en ”ikke ubetydelig del” af den pågældendes følgere ikke er fyldt 18 endnu.

Influenceren har ifølge Forbrugerombudsmanden oplyst, at det gælder for 12 procent af vedkommendes følgerskare. Det er over grænsen, mener Forbrugerombudsmanden.

”Forbuddet er indført, fordi børn og unge ikke skal fristes af produkter, der kan skade dem fysisk eller mentalt.”

”Som udgangspunkt skal influenter forhindre, at børn og unge under 18 år kan se influenternes opslag om produkter, der er uegnede for dem, fx ved at anvende et aldersfilter,” siger Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Det omtalte aldersfilter en funktion på Instagram, som man kan aktivere for et opslag, der herefter ikke vil blive vist til brugere under 18 år.

Hvem har ansvaret for influenceres megafoner?

Bloggere og influenter holder deres første branchedag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også