MediaWatch

GDPR-afgørelse kan koste annoncekroner for danske medier

En afgørelse af det belgiske datatilsyn kan føre til, at målrettet annoncering bliver besværligt eller helt umuligt. Det betyder bl.a., der er en risiko for, medierne taber annonceindtægter, vurderer annoncechef og brancheorgansation.

Det belgiske datatilsyn mener, at brancheorganisationen IAB Europe har brudt GDPR-forordningen som dataansvarlig for den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for annoncering online. | Foto: Svancara Petr/AP/Ritzau Scanpix/AP

En afgørelse i det belgiske datatilsyn tidligere på måneden kan sende mørke skyer ind over det digitale annoncesalg. Datatilsynet mener nemlig, at den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for beskyttelse af persondata ved online annoncering, bryder med reglerne for håndtering af persondata i EU.

Det er den internationale brancheorganisation IAB Europe, som har udarbejdet rammeværktøjet TCF, og det belgiske datatilsyn mener, at IAB Europe er dataansvarlig for rammeværktøjet. Myndigheden har givet organisationen to måneder til at komme med en plan for, hvordan rammen vil kunne overholde GDPR-forordningen, og derefter har IAB Europe seks måneder til at implementere dem.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs