GDPR-afgørelse kan koste annoncekroner for danske medier

En afgørelse af det belgiske datatilsyn kan føre til, at målrettet annoncering bliver besværligt eller helt umuligt. Det betyder bl.a., der er en risiko for, medierne taber annonceindtægter, vurderer annoncechef og brancheorgansation.
Det belgiske datatilsyn mener, at brancheorganisationen IAB Europe har brudt GDPR-forordningen som dataansvarlig for den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for annoncering online. | Foto: Svancara Petr/AP/Ritzau Scanpix/AP
Det belgiske datatilsyn mener, at brancheorganisationen IAB Europe har brudt GDPR-forordningen som dataansvarlig for den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for annoncering online. | Foto: Svancara Petr/AP/Ritzau Scanpix/AP

En afgørelse i det belgiske datatilsyn tidligere på måneden kan sende mørke skyer ind over det digitale annoncesalg. Datatilsynet mener nemlig, at den såkaldte TCF-ramme, som er den eneste branchestandard for beskyttelse af persondata ved online annoncering, bryder med reglerne for håndtering af persondata i EU.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også