MediaWatch

Europæisk medieforening appellerer belgisk GDPR-afgørelse om samtykkeløsning

I afgørelsen konkluderer det belgiske tilsyn, at IAB Europe overtræder persondataregler med sit rammeværk for cookie-samtykker. Dansk IAB-afdeling reagerer samtidig på Datatilsynets opbakning til afgørelsen.

Det danske datatilsyn opfordrer til at skifte væk fra TCF. | Foto: Datatilsynet/PR

Den europæiske brancheorganisation for medier og annoncører, IAB Europe, som har flere danske medlemmer, vil appellere en afgørelse fra det belgiske datatilsyn, som faldt tidligere på måneden.

I afgørelsen konkluderer tilsynet, at IAB Europe har overtrådt en række regler i EU's GDPR-forordning. Det skal være sket, i forbindelse med at IAB Europe har udarbejdet rammeværktøjet TCF (Transparency and Concent Framework) til foreningens medlemmer, som vil indsamle og behandle personoplysninger via cookies.

Det belgiske datatilsyn vurderer, at IAB Europe er dataansvarlig i tilfælde, hvor IAB Europe som udvikler og udbyder af TCF-rammen har kunnet pålægge andre - fx medier - specifikke retningslinjer og betingelser. Myndigheden har indstillet til, at IAB Europe skal idømmes en bøde på 250.000 euro, svarende til cirka 1,8 mio. kr.

IAB Europe er dog uenig i den belgiske afgørelse og oplyser på foreningens hjemmeside, at den vil appellere afgørelsen til de belgiske domstole.

"IAB Europe er en lille forening, som har skabt et rammeværktøj for databeskyttelse i løbende konsultation med myndighederne. Det kan ikke have været de europæiske lovgiveres intention, at et organ som vores skal bære det lovgivningsmæssige ansvar for databehandling for en hel industri. Vi har intet andet valg end at appellere," udtaler Townsend Feehan, adm. direktør i IAB Europe, på foreningens hjemmeside.

I dansk kontekst har de private mediers brancheforening Danske Medier brugt og henvist til TCF som rettesnor i vejledning af sine medlemmer i forhold til bl.a. indhentning af cookiesamtykker.

Det belgiske datatilsyn har ikke krævet, at TCF stoppes med øjeblikkelig virkning, men tilsynet har givet IAB Europe to måneder til at komme med ændringer til rammeværktøjet, så det vil leve op til GDPR-forordningen.

Godkender det belgiske datatilsyn ændringsforslagene, får IAB Europe seks måneder til at implementere ændringerne.

IAB Danmark tordner mod "delvise eller ukorrekte oplysninger"

Som reaktion på den belgiske afgørelse har Datatilsynet i Danmark bakket op om afgørelsen i sin helhed og opfordret danske dataansvarlige - heriblandt medier og annoncører - til at finde en anden løsning end TCF-rammen.

I kølvandet på den opfordring er IAB's danske afdeling gået til tasterne og har reageret mod det, afdelingen kalder "delvise eller ukorrekte oplysninger".

"Disse oplysninger omfatter vejledning fra to europæiske databeskyttelsesmyndigheder, der råder udgivere og andre til at skifte fra at bruge TCF," skriver IAB Danmark på sin hjemmeside og fortsætter:

"IAB Europe ønsker at gentage, at TCF er en frivillig minimumsstandard(...) Udgivere, forhandlere og CMP’er, der ønsker at tilpasse deres brug af TCF i mellemtiden, står frit til at gøre det, og de kan i denne sammenhæng tage hensyn til det belgiske datatilsyns forslag om at give yderligere information og vejledning om at fjerne brug af legitim interesse som juridisk grundlag for profilering."

Med IAB Europes appel skal de belgiske domstole tage stilling til, om IAB skal have medhold i appellen. I mellemtiden står afgørelsen fra det belgiske datatilsyn ved magt.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs