MediaWatch

Cookiesamtykke: Ny vejledning vil vise vej i tæt regeljungle

Efter Datatilsynet i foråret strammede kravene til cookie-samtykke, har Danske Medier nu sendt en ny vejledning på gaden. Men hvad skal vi med endnu en gang retningslinjer? MediaWatch har spurgt Danske Mediers digitale chef.

Foto: Thomas Tolstrup

"Accepter valgte", "Kun nødvendige", "Afvis alle" og "Tillad udvalgte". Valgene og spørgsmålene hober sig hurtigt op, når man klikker sig ind på mediernes nyhedssites – som regel med helt andre formål i tankerne end de små datahåndværkere, cookies, som opererer bag kulisserne på websites, og som siden foråret er blevet langt mere opmærksomhedskrævende.

De fleste har vænnet sig til, at der skal siges "ok" til brugen af cookies på websites, men siden Datatilsynet i foråret gik dybere ind i den opsamling af data, som cookies bedriver, har kravene ændret sig. Nu skal det være lige så nemt at sige "Ikke ok" som at sige "Ok".

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere