Instagram tester abonnementsmodel

Influencere og andre digitale indholdsskabere på Instagram skal i fremtiden have mulighed for at tjene penge på abonnementer direkte på platformen.
Foto: Monika Skolimowska/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Monika Skolimowska/AP/Ritzau Scanpix

Det første spæde skridt mod abonnementsbetaling på det populære sociale medie Instagram er blevet taget med en testrunde for i alt ti amerikanske indholdsskabere på platformen.

Det skriver flere udenlandske medier bl.a. Techcrunch.

Featuren giver de ti udvalgte testpersoner mulighed for at tage månedlig betaling fra deres følgere, og tilbyde abonnenterne eksklusivt indhold såsom stories og live-sendinger. Dertil får de betalende følgere en særlig markør ved deres brugernavn på Instagram, som skiller dem ud i kommentarspor som særlige fans.

I testrunden kan der tages mellem 0,99 til 99,99 dollar om måneden - svarende til ca. 6,5 til 650 kr.

Der eksisterer i forvejen en række eksterne platforme, som lader digitale indholdsskabere tage penge for at give adgang til særligt eksklusivt indhold i tilgift til det, de lægger op på Instagram, Youtube eller i et podcast-feed. Amerikanske Patreon er en af de største af disse platforme og blev i april vurderet til at være fire mia. dollar værd.

Instagram-ejeren, Meta, ønsker at holde den ekstra omsætning på sine egne platforme ved at integrere abonnementsfeaturen direkte på platformen og efterligner dermed den Amazon-ejede live-streamingplatform Twitch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også