MediaWatch

Britiske konkurrencemyndigheder kræver frasalg af Giphy fra Meta

Facebook-ejer Meta skal sælge gif-tjenesten Giphy af konkurrencemæssige hensyn, lyder konklusionen fra de britiske konkurrencemyndigheders kulegravning af opkøbet fra sidste år.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Det vil skabe ulige konkurrence mellem Metas øvrige sociale medier og konkurrenternes, hvis koncernens opkøb Giphy en af verdens mest udbredte gif-selskaber Giphy ikke gøres om. Derfor skal Meta skille sig af med Giphy, lyder kravet fra britiske konkurrencemyndigheder.

Det skriver Bloomberg News.

Sidste år købte Meta, dengang Facebook, Giphy for 315 mio. dollar, godt to mia. kr. Opkøbet skaber dog konkurrencemæssig ulighed blandt sociale medier, lyder vurderingen fra de britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority (CMA).

Den samme konklusion nåede CMA også frem til i sin foreløbige dom i august. Og i oktober langede myndigheden Meta en bøde på godt 50 mio. britiske pund for med vilje at have ignoreret forespørgsler fra CMA om oplysninger, der skulle bekræfte, at koncernen havde skodder mellem forretningen i Facebook og Giphy, mens kulegravningen stod på.

Giphy udbyder små videosnaser i sendevenligt format, som bruges på flere sociale medier foruden resten af internettet.

Ikke overraskende bestrider Meta myndighedernes beslutning.

- Vi er uenige med beslutningen, siger en talsperson til Bloomberg.

- Vi gennemgår beslutningen og overvejer alle muligheder inklusive en anke, fremgår det.

Står det til CMA, skal Meta sælge Giphy til en af myndighederne godkendt køber. Meta har tidligere i forløbet kritiseret den britiske myndighed for at blande sig i forretninger uden for dens jurisdiktion, da Giphy er et amerikansk selskab med hovedsæde i New York og ingen fysiske operationer har i Storbritannien.

- Uden indgriben ville det gøre Facebook i stand til at udvide sin markedsandel på sociale medier markant ved at kontrollere konkurrenternes adgang til Giphys gifs, siger Stuart McIntosh, der har stået i spidsen for granskningen, til Bloomberg News.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs