MediaWatch

Spotify udruller model for podcast-abonnementer i Danmark

Podcastproducenter i 33 lande uden for USA, herunder Skandinavien, får nu også mulighed for at knytte abonnement til deres podcast på Spotify.

Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix

Spotify udvider sin abonnementsløsning for podcastproducenter, der blev udrullet i USA i august.

Ifølge en pressemeddelelse bliver modellen, der giver podcastere mulighed for at knytte abonnementsbetaling til deres udgivelser igennem Spotify, nu udvidet til 33 nye markeder, herunder Danmark og Norden.

Funktionen giver også podcastere adgang til tættere interaktion med abonnenter, som i første omgang er gratis at benytte sig af, men senere kræver et cut til Spotify, fremgår det.

"Podcast-abonnementer på Spotify giver podcastere mere kontrol over, hvordan de tjener penge på deres indhold, og hvordan de forbinder dem selv til deres lyttere. Denne funktion giver podcastere bred rækkevidde og 100 pct. af deres abonnentomsætning i de første to år af funktionen (om to år planlægger Spotify at implementere et gebyr på 5 pct.). Spotify giver også podcastere og lyttere flere måder at forbinde på, da podcastere vil kunne få adgang til kontaktoplysninger på deres betalende abonnenter for at tilbyde dem endnu flere frynsegoder," skriver Spotify i meddelelsen. 

Senere på måneden, d. 22. november, bliver funktionen også tilgængelig i Canada, Østrig, Tyskland og Frankrig. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs