MediaWatch

Spotify lander bedre omsætning og drift end ventet

Øget annoncesalg på 75 pct. og brugervækst var med til at løfte forretningen for musik- og podcasttjenesten Spotify i tredje kvartal.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Musik-streamingtjenesten Spotify, der er noteret i USA, kom bedre end ventet ud af tredje kvartal, hvis man ser på omsætning og driftsoverskud.

Omsætningen steg 27 pct. på årsbasis til 2,5 mia. euro - svarende til 18,7 mia. kr. - mod ventet ifølge estimater fra Bloomberg på 2,45 mia. euro.

Abonnementsindtægterne, der udgør langt den største indtægtskilde, steg 22 pct. til 2,178 mia. euro, mens annoncesalget steg med 75 pct. til 374 mio. euro - hvilket bl.a. tilskrives satsningen på podcast.

Spotify havde i slutningen af tredje kvartal øget antallet af podcast på platformen til 3,2 millioner mod 2,9 millioner i slutningen af andet kvartal.

Hæver forventningerne

Driftsoverskuddet blev på 75 mio. euro - bedre end forudset - mod et tab på 40 mio. euro i samme kvartal året før. Her var forventningen et tab på 24,9 mio. euro med estimater i intervallet fra et tab på 61 mio. euro til et overskud på 22 mio. euro.

Resultatet er bl.a. drevet af en brugervækst på 19 pct. til i alt 381 mio. brugere. Heraf udgjorde de betalende abonnenter 172 mio. - en stigning på 19 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Brugerne af den annoncefinansierede udgave steg tilsvarende 19 pct. til 229 mio.

Forventningen til indeværende kvartal blev løftet til 2,54-2,68 mia. euro fra tidligere 2,48-2,68 mia. euro.

I formarkedet stiger aktien med 0,7 pct. til 254 dollar efter et fald i den ordinære handel tirsdag på 2,2 pct.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs