MediaWatch

Endnu en australsk mediekoncern indgår betalingsaftale med Google og Facebook

Nine Entertainment, der bl.a. ejer dagbladet Sydney Morning Herald, har givet håndslag på en flerårig aftale med techkoncernerne, og har samtidig opjusteret forventningerne til sin indtjening i 2022 med 40 mio. australske dollars.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Nine Entertainment har tirsdag skrevet under på flerårige aftaler med Google og Facebook om betaling for brug af nyhedsindhold. Det skriver flere medier, herunder Berlingske.

Hvad aftalerne beløber sig til er ikke blevet offentliggjort, men Nine Entertainment har i samme nu skruet forventningerne til mediehusets 2022-indtjening op med 30-40 mio. australske dollar - omkring 141-188 mio. kr.

Dermed kan Google News Showcase - Googles gratis nyhedstjeneste - og Facebooks nyhedsprodukter snart vise indhold fra Australiens tre største mediekoncerner, da techkoncernerne i løbet af foråret har fået aftaler i hus med News Corp og Seven West Media. Ifølge Berlingske ligger det statslige tv- og radioselskab ABC netop nu i forhandlinger om lignende betalingsaftaler.

Aftalerne har kun betydning for mediernes indhold på techkoncernernes særskilte nyhedstjenester. Australske Facebook-brugere kan altså stadig dele nyhedshistorier i deres feeds, og man kan stadig finde mediers indhold i Googles søgemaskine.

Tilfredshed hos konkurrencemyndigheder

Den australske konkurrencemyndighed betragter ifølge Berlingske aftalerne som en positiv konsekvens af, at den under stor virak i slutningen af februar fik autoritet til at tvinge techkoncerner til forhandlingsbordet med medieselskaber om betaling for at lade nyhedsindhold optræde på fx Facebook og Google.

Da lovgivningen blev varslet, fik det i første omgang Facebook til at blokere for visning af alt nyhedsindhold på platformens australske sites, mens Google truede med at fjerne samme indhold fra sin søgemaskine. Siden er der kommet mere ro på gemytterne, og aftalerne om betaling for brug på techgiganternes særskilte nyhedstjenester kan betragtes som et kompromis.

Der er dog blevet indgået sammenlignelige aftaler i lande uden samme beføjelser til at gennemtvinge forhandlinger med statslig hånd. Google har efter eget udsagn indgået betalingsaftaler i relation til Google News Showcase med i alt 700 udgivere i 12 lande - inklusiv Australien. Senest har techkoncernen fået aftaler i hus med medieudbydere i Indien.

Mere fra MediaWatch

Financial Times opruster i USA

Det britiske erhvervsmedie vil fiske flere amerikanske læsere og etablerer nye redaktioner i Houston og Hollywood, der skal styrke dækningen af to erhvervssektorer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs