MediaWatch

Google stod klar med betalingsaftale til danske medier op til ny copyright-lov

Op til fremlæggelsen af lovforslaget, der ændrer ophavsretsloven og giver nyhedsmedier adgang til at forhandle en rettighedsbetaling med techplatforme for brug af indhold, var Google klar til at tilbyde aftale om deres nyhedskoncept Google News Showcase, men fik afslag på møde med bl.a. Danske Medier.

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix

Google forsøgte op til fremlæggelsen af ændringen af ophavsretloven at få betalingskonceptet Google News Showcase i spil blandt danske nyhedsmedier.

Det viser en aktindsigt, som MediaWatch har fået i dialogen mellem Kulturministeriet og en række interessenter op til fremlæggelsen af lovforslaget, der blev præsenteret i marts. Ændringen giver bl.a. danske nyhedsmedier mulighed for at forhandle en licensaftale med techplatforme som Google og Facebook om betaling, når journalistisk indhold videredistribueres på de digitale hovedveje.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs