MediaWatch

Disney taber salg på faldende tilgang af streamingkunder

Under coronapandemien har Disney oplevet stor tilgang af nye streamingabonnenter. Nu går det knap så hurtigt.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS/Ritzau Scanpix

Sammenlignet med tidligere er der ikke længere lige så mange nye kunder, der strømmer til Walt Disneys streamingtjenester.

Kombineret med koncernens forlystelsesparker, der har været ramt af coronapandemien, har det givet et fald i Walt Disneys omsætning i andet kvartal. Det viser den amerikanske underholdningskoncerns regnskab.

Disney har forskudt regnskabsår, så andet kvartal dækker månederne januar, februar og marts. I alt har Walt Disney i sit andet kvartal haft en omsætning på lidt over 96 mia.kr. Det er 13 pct. lavere end i den samme periode året før.

En af årsagerne til faldet har været, at koncernens forlystelsesparker fortsat er påvirket af coronarestriktioner, som betyder, at parkerne ikke kan lukke lige så mange gæster ind, som de har kapacitet til.

Men der er lys for enden af tunnelen, og det glæder Walt Disneys topchef.

"Vi er glade for at se opmuntrende tegn på bedring på tværs af virksomheden, og vi er fokuseret på at øge vores aktiviteter, samtidig med at vi forbereder os på langsigtet vækst," siger Bob Chapek, administrerende direktør i Walt Disney.

Foruden de færre indtægter fra forlystelsesparkerne så er omsætningen påvirket af, at det nu går langsommere med at lokke nye streamingabonnenter til.

Tidligere under coronapandemien har Walt Disney ellers oplevet en stor vækst i antallet af nye abonnenter. Det samme har været tilfældet for andre udbydere.

En årsag til det kan have været, at folk har befundet sig mere hjemme, da det for eksempel ikke har været muligt at tage i biografen grundet restriktioner.

Men i takt med at befolkninger verden over bliver vaccineret, og biografer og andre underholdningsudbydere får lov til at genåbne, så kan det have skruet ned for lysten til at betale for at streame blandt andet film og tv-serier.

Walt Disney ejer streamingtjenesterne Disney+, ESPN+ og Hulu. Den største af de tre er Disney+, som har flere end 100 millioner betalende brugere.

Disney+ kom til Danmark i september sidste år. Tjenesten indeholder foruden Disney-film indhold fra andre brands, som Walt Disney ejer. Det drejer sig eksempelvis om Star Wars og Marvel.

Mere fra MediaWatch

Danske Medier kritiserer Facebooks ændring af artikelvisning

Medierne er ikke blevet orienteret på forhånd om Facebooks nye ændring, der begrænser visningen af artikler, som deles på platformen. Det vækker kritik fra Danske Medier, der kalder det en "magtdemonstration". Ifølge Facebook har man forsøgt.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nye medier gør indtog, gamle medievirksomheder gør op med røde tal, og kulturministeren har haft travlt med ny lovgivning og samråd. Få overblikket med denne uges overflyvning.

Nent frasælger endnu en bid af produktionsgren

Den britiske distributionsvirksomhed All3Media overtager Nent Studios' britiske distributionsselskab. Det sker som led i Nent Groups indsnævring af produktionsarmen, der skal koncentreres om fiktion og dramaproduktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs