MediaWatch

Ritzau søsætter endnu en robot til at skrive nyheder

Nyhedsbureauet Ritzau har sat en ny journalistrobot i sving, som skal udvide erhvervsdækningen og skrive nyheder om regnskaber ud fra CVR-registeret.

Foto: PR/Ritzaus Bureau

Endnu en robot har set dagens lys hos nyhedsbureauet Ritzau, der i forvejen tæller en række af journalistrobotter, der kan dække danske fodboldkampe, hushandler og anmeldelser af kriminalitet. Det skriver bureauet i en pressemeddelelse.

Den nye robot er udviklet til at kunne skrive nyheder på regnskaber og ændringer i selskaber ud fra oplysninger fra Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og er designet til at kunne sammenligne med resultater fra tidligere i år.

"Med den nye tjeneste kan vi levere mere relevant indhold til især regionale medier og bidrage med masser råstof til den personalisering, som de fleste medier og deres brugere efterspørger," siger Ritzaus udviklingsdirektør, Kristoffer Gravgaard.

Målgruppen er ifølge Ritzau først og fremmest de regionale medier og deres brugere, der ønsker at følge med i lokale virksomheders resultater og organisationsændringer. Også Jysk Fynske Medier har integreret robotter for at kunne udvide dækning af lokale virksomheder.

Siden 2015 har Ritzaus finanstjeneste, Ritzau Finans, også brugt en robot i regnskabsdækningen, der på få milisekunder finder og beskriver de vigtigste nøgletal i regnskabsmeddelelserne fra børsnoterede selskaber i Danmark.

I første omgang dækker robotten bl.a. aktie- og anpartsselskaber og lanceres som en del af Ritzaus plustjeneste, der leverer nyheder på print og bag paywall.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs