Ritzau Finans: Robotteknologi frigiver tid

Efter den første periode med robotteknologi i nyhedsproduktionen er erfaringerne gode, men robotten overflødiggør ikke journalister, siger direktør for Ritzau Finans.

Stribevis af nyhedsflash fra Ritzau Finans har ikke længere en journalist på byline, men derimod "robotten" Autoflash, skriver fagbladet Journalisten.

Det er godt et år siden, at nyhedsbureauet, der er specialiseret i erhvervsnyheder, investerede i programmet, der kan indstilles til at finde specifikke tal og sende dem ud som små nyhedsflash. Det seneste halve år har Autoflash for alvor været i sving på redaktionen, forklarer bureautes direktør.

"Vi fodrer robotten og fortæller den, hvad den skal lede efter. Robotten er jo i princippet dum og gør kun det, vi siger. Men den er hurtig, og når man har indstillet den rigtigt, kan den levere resultater meget hurtigere og mere præcist, end journalister kan," siger Søren Funch, direktør for Ritzau Finans, til Journalisten.

Han siger, at robotten er hurtig og præcis og frigiver tid til journalisterne, men også kræver en del at bruge rent teknisk. Ifølge Søren Funch har bureauet ikke færre journalister i dag på grund af robotten, og han vurderer, at det indtil videre er begrænset, hvor stor en del af nyhedsproduktionen der kan overlades til robotteknologi.

Foreløbig har robotten gennemgået 159 regnskaber og udsendt 600 nyhedsflash for Ritzau Finans - typisk nøgletal fra regnskaber, der netop er offentliggjort, og som skal sendes ud til bureauets kunder hurtigst muligt. Den har begået fejl to gange.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også