Trump og Biden har kastet millioner i Facebook-reklamer

Præsidentkandidaterne i USA har til sammen brugt 1,5 mia. kr. på at annoncere på Facebook.
Foto: Saul Loeb Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Saul Loeb Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

De to præsidentkandidater i USA, Donald Trump og Joe Biden, har sammenlagt brugt 1,5 mia. kr. på Facebook-annoncering af deres politiske budskaber. Det skriver Finans på baggrund af en opgørelse fra Center for Responsive Politics.

Ud af det samlede beløb har den nuværende præsident, Donald Trump, brugt flest penge på Facebook. Hans valgkampagne har i alt brugt 143 mio. dollars svarende til over 910 mio. kr. på annoncer på den sociale platform. Demokraternes Joe Biden har brugt 120 mio. dollars svarende til mere end 760 mio. kr. på Facebook-annoncer.

Op mod præsidentvalget skærpede Facebook sine politikker for annoncer, hvor godt 2 mio. annoncer blev blokeret, og hvor 120.000 opslag blev slettet i forsøg på at forhindre valghandlingen forud for det amerikanske præsidentvalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også