MediaWatch

Hård konkurrence på annoncemarkedet får Twitter til at overveje ny strategi

Et dyk i omsætningen hos Twitter i seneste kvartal får techgiganten til se på nye veje. Et forsøg skal vise, om selskabet bør kræve betaling fra brugerne.

Foto: Kacper Pempel/Reuters/Ritzau Scanpix

Det seneste kvartalsregnskab fra Twitter viste et fald i omsætningen på 19 pct., som gav et underskud før skat på 925 mio. kr. Det har fået det sociale medie til at lufte ideen om at indføre brugerbetaling, da indtægterne fra reklamer er presset på grund af hård konkurrence fra bl.a. Google og Facebook, der kan tilbyde annoncører et mere avanceret produkt. Det skriver Finans på baggrund af oplsyninger i forbindelse med Twitters kvartalsregnskab.

"Først og fremmest har vi en meget høj barre for, hvornår vi vil bede brugerne om at betale for dele af Twitter. Det er en start, og vi er i det meget, meget tidlige udforskningsstadie," sagde Jack Dorsey, direktør for Twitter, ifølge Finans i forbindelse med præsentationen af kvartalsregnskabet. Han understregede også, at betalingen vil være et supplement til reklamer, ikke en erstatning.

Hvordan betalingsmodellen vil se ud oplyses ikke, men de første test af brugerbetaling vil komme senere i år, lød meldingen ifølge Finans.

Det mindre gode regnskab kommer oven i en skandale og et af de største hackerangreb i Twitters historie, hvor flere Twitter-konti tilhørende personer fra eliten og store virksomheder - blandt andre Barack Obama, Joe Biden og Elon Musk - blev overtaget af svindlere, der forsøgte at lokke brugere til at sende kryptovalutaen bitcoin.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere