MediaWatch

Ørsted trækker sig fra Facebook i en måned

Sideløbende med masseboykot af Facebook i primært USA sætter energiproducenten Ørsted annonceringen på det sociale medie på pause i en måned.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Energiproducenten Ørsted tilslutter sig et stigende pres på Facebook ved at stoppe sin facebookannoncering for en tid. Det skriver Politiken.

"Vi har sat vores annoncering på Facebook på pause i en måned, mens vi vurderer situationen og følger tæt med i, hvordan den udvikler sig", udtaler Filip Engel, brand- og marketingchef for Ørsted, i en mail til Politiken.

Ørsteds træk sker parallelt med, at den amerikansk funderede kampagne Stop Hate for Profit har fået flere end 400 hovedsageligt amerikanske selskaber til boykotte Facebook i juli, fordi det sociale medie ifølge selskaberne ikke gør nok for at forhindre hadefulde ytringer.

Følger efter Lego og Zetland

I sidste uge valgte også Lego at trække sig fra sociale medier i en måned. Dengang lød det fra Lego, at virksomheden er "forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve.

"Det inkluderer at bidrage til et positivt og inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadudtalelser, diskrimination og misinformation," sagde Legos marketingchef, Julia Goldin, i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Dog figurerer hverken Ørsted eller Lego på listen over de virksomheder, der har tilsluttet sig Stop Hate for Profit-kampagnen. Det er ifølge Politiken uvist hvorfor, de ikke har tilsluttet sig kampagnen.

Også mediet Zetland har trukket sin annoncering fra Facebook i juli på grund af "den seneste tids fodslæben fra Facebook, om at gøre mere for vores globale forsamlingshus".

Facebooks topchef Mark Zuckerberg meldte ud i slutningen af juni ud, at Facebook vil gøre en større indsats for at bremse hadefuldt indhold fra annoncører og brugere på det sociale medie.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere