Mediechef opfordrer til at nedsætte etisk medieråd for influencers

Når der i fremtiden skal træffes afgørelser i sager, hvor indhold eksempelvis er potentielt skadeligt for unge, bør opgaven tilfalde et særskilt medieråd med inspiration fra bl.a. Pressenævnet, lyder det fra Lisbeth Knudsen, chefredaktør på Altinget og Mandag Morgen.
Foto: Mogens Flindt
Foto: Mogens Flindt

Der er behov for at nedsætte et særskilt etisk medieråd for influencers, der skal evaluere og vurdere sager, hvor influenceres reklameindhold potentielt er skadeligt for unge eller sårbare.

Sådan lyder det i en kommentar fra tværgående chefredaktør Lisbeth Knudsen på Altinget. Mens der er regler for, hvad der skal markeres som reklame og sponsoreret indhold på sociale medier via markedsføringsloven, mangler der et regulerende organ, når det gælder det reklameindholdet, som influencere er afsender på for annoncører, mener chefredaktøren.

"Vi kan etablere et etisk nævn for influencer- og bloggerindhold, der efter samme form for sagsbehandling som Pressenævnet og med lignende kompetencer som Medierådet kan træffe afgørelser i sager om skadeligt indhold i forhold til børn og unge. Nævnet skal kunne pålægge de sociale platforme og den pågældende influencer eller blogger at fjerne indhold eller sætte advarsel på indhold, som kan have skadelig påvirkning på børn og unge," lyder opfordringen fra Lisbeth Knudsen.

Genstartet debat

Rammerne for, hvad influencers bør have lov til at markedsføre, er igen taget op til debat, efter influenceren Fie Laursen for få uger siden opfordrede sine følgere til at prøve sugardating - hvor unge kvinder går ud med mænd for penge. Tidligere har hun været i vælten for at reklamere for plastikoperationer samt dele et selvmordsbrev på Instagram. En del af hendes over 300.000 følgere er under 18 år.

Efterfølgende har en række politikere opfordret til, at der bliver indført særskilt lovgivning på området for influencermarkedsføring, ligesom hovedbestyrelsen i Dansk Journalistforbund i maj vedtog nye retningslinjer for bloggere, der er en del af forbundet. Blandt andet på grund af den løbende debat om, hvad der bliver reklamereret for på Instagram.

Blandt de retningslinjer lyder det, at influencerne skal overholde markedsføringsloven og ikke reklamerer for kosmetiske indgreb, hvis de har "mange følgere" under 24 år. Udfordringen med retningslinjerne er, at der ikke er vedtaget en myndighed til at sikre, retningslinjerne bliver overholdt, ligesom mange influencers ikke er en del af forbundet.

 

Direktør advarer mod kun at skyde på influencere efter sugardating-debat

Q&co går tæt på ny debat om Radio Loud, 'statsmedier' og influencerreklame

DJ vedtager nye retningslinjer for influencers 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også