MediaWatch

Mediechef opfordrer til at nedsætte etisk medieråd for influencers

Når der i fremtiden skal træffes afgørelser i sager, hvor indhold eksempelvis er potentielt skadeligt for unge, bør opgaven tilfalde et særskilt medieråd med inspiration fra bl.a. Pressenævnet, lyder det fra Lisbeth Knudsen, chefredaktør på Altinget og Mandag Morgen.

Foto: Mogens Flindt

Der er behov for at nedsætte et særskilt etisk medieråd for influencers, der skal evaluere og vurdere sager, hvor influenceres reklameindhold potentielt er skadeligt for unge eller sårbare.

Sådan lyder det i en kommentar fra tværgående chefredaktør Lisbeth Knudsen på Altinget. Mens der er regler for, hvad der skal markeres som reklame og sponsoreret indhold på sociale medier via markedsføringsloven, mangler der et regulerende organ, når det gælder det reklameindholdet, som influencere er afsender på for annoncører, mener chefredaktøren.

"Vi kan etablere et etisk nævn for influencer- og bloggerindhold, der efter samme form for sagsbehandling som Pressenævnet og med lignende kompetencer som Medierådet kan træffe afgørelser i sager om skadeligt indhold i forhold til børn og unge. Nævnet skal kunne pålægge de sociale platforme og den pågældende influencer eller blogger at fjerne indhold eller sætte advarsel på indhold, som kan have skadelig påvirkning på børn og unge," lyder opfordringen fra Lisbeth Knudsen.

Genstartet debat

Rammerne for, hvad influencers bør have lov til at markedsføre, er igen taget op til debat, efter influenceren Fie Laursen for få uger siden opfordrede sine følgere til at prøve sugardating - hvor unge kvinder går ud med mænd for penge. Tidligere har hun været i vælten for at reklamere for plastikoperationer samt dele et selvmordsbrev på Instagram. En del af hendes over 300.000 følgere er under 18 år.

Efterfølgende har en række politikere opfordret til, at der bliver indført særskilt lovgivning på området for influencermarkedsføring, ligesom hovedbestyrelsen i Dansk Journalistforbund i maj vedtog nye retningslinjer for bloggere, der er en del af forbundet. Blandt andet på grund af den løbende debat om, hvad der bliver reklamereret for på Instagram.

Blandt de retningslinjer lyder det, at influencerne skal overholde markedsføringsloven og ikke reklamerer for kosmetiske indgreb, hvis de har "mange følgere" under 24 år. Udfordringen med retningslinjerne er, at der ikke er vedtaget en myndighed til at sikre, retningslinjerne bliver overholdt, ligesom mange influencers ikke er en del af forbundet.

 

Direktør advarer mod kun at skyde på influencere efter sugardating-debat

Q&co går tæt på ny debat om Radio Loud, 'statsmedier' og influencerreklame

DJ vedtager nye retningslinjer for influencers 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs