MediaWatch

DJ vedtager nye retningslinjer for influencers

Bloggere, der tilslutter sig nye retningslinjer, kan benytte et mærke, der viser, at de er etisk ansvarlige. Samtidig varsler minister tiltag på området.

Influent Fie Laursen har skabt røre med reklamer for sugardating og skønhedsoperationer. Foto: Loftlund Olivia/Ritzau Scanpix

Med stor indflydelse følger stort ansvar, og det er baggrunden for, at Danske Bloggere, som er en del af Dansk Journalistforbund, har indført nye retningslinjer for bloggere og influencers indhold på blandt andet sociale medier. Det skriver Journalisten.

"Vi ser desværre jævnligt influencers, der ikke opfører sig ordentligt. Alle er enige om, at der er et kæmpe behov for retningslinjer. De politiske partier er meget optaget af at indføre reguleringer, og derfor er det oplagt, at DJ er gået forrest," siger Lisbeth Kiel, formand for Danske Bloggere i DJ til fagbladet.

I retningslinjerne lyder det blandt andet, at man har et medansvar for at bringe korrekt information, og at man ikke reklamerer for kosmetiske indgreb, hvis man har følgere under 24 år.

Tilslutning til retningslinjerne giver tilladelse til at benytte et mærke, der viser etisk ansvarlighed, men retningslinjerne indeholder ikke nogen bestemmelser om håndhævelse af reglerne.

Minister går ind i reklamesag

De nye retningslinjer kommer i kølvandet på en sag om den danske influencer Fie Laursen, som den seneste uge er blevet kritiseret fra blandt andet politisk side for at reklamere for sugardating på Instagram.

Nu varsler justitsminister Nick Hækkerup (S) over for Politiken, at der bliver set på, hvordan man også politisk kan regulere området yderligere.

"Sagen er endnu et eksempel på, at der er behov for at få bedre styr på det, der foregår på de sociale medier. Derfor er regeringen i gang med at kigge på, hvilke værktøjer der skal tages i brug", skriver ministeren i en mail til Politiken.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere