MediaWatch

Over halvdelen af danskerne betaler for en musiktjeneste

Langt flere betaler for eksempelvis Spotify, men der er stadig for mange, der lytter gratis, mener Koda.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er populært herhjemme at lytte til musik via en af de mange musikstreamingtjenester, der er til rådighed.

Og de fleste betaler gerne for det. Det viser en ny undersøgelse, som er udført på vegne af de nordiske rettighedsorganisationer Koda fra Danmark, Tono fra Norge og Teosto fra Finland.

Den viser, at 56 pct. af danskerne i dag har et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste såsom Spotify. Det er en stigning på 22 pct. siden 2018 og den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande.

Det betyder også, at Danmark er det land i Norden med flest betalende brugere.

Trods stigningen i andelen af betalende brugere foregår størstedelen af det danske digitale musikforbrug fortsat på gratis onlinetjenester. Her er Youtube den klart mest populære efterfulgt af Spotify Free.

34 pct. af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste. Opgjort i tid foregår 63 pct. af det det digitale musikforbrug på gratistjenester.

Ifølge Koda er betalingen til musikselskaberne i bedste fald ti gange lavere på gratis tjenester. Derfor er tallene problematiske, mener Kaare Struve, der er mediedirektør i Koda.

"Ser vi på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed."

"Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester," siger han i en pressemeddelelse.

Han hæfter sig imidlertid også ved en positiv udvikling. Den er, at det især er "fremtidens musikbrugere", der gerne betaler for musikken.

72 pct. af de 12-17-årige betaler for et abonnement hos en streamingtjeneste. Det tal var 50 pct. i 2018.

Undersøgelsen kigger også på, hvor mange danskere der betaler for tv-streamingtjenester. Og det tal er noget højere end for musikdelen.

70 pct. af borgerne betaler for en tv-streamingtjeneste. Og mindst 41 pct. betaler for to abonnementer. Netflix er den største tjeneste herhjemme efterfulgt af TV 2 Play.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere