MediaWatch

Facebook hev yderligere 150 millioner hjem på dansk annoncemarked i 2019

Der røg flere digitale annoncekroner ud af landet sidste år til internationale spillere ifølge rapport, der vurderer, at Facebooks omsætning i Danmark voksede med 15 pct.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook fortsatte med at øge omsætningen på det danske annoncemarked sidste år ifølge tal fra Danske Medier Research' årlige rapport, Online Markedsstatistik.

Ifølge rapporten omsatte Facebook for 1,26 mia. kr. – en vækst på 150 mio. kr. eller knap 15 pct. i forhold til 2018, hvor omsætningen blev vurderet til 1,1 mia. kr.

Facebook indgår i kategorien af display-annoncering, der også rummer omsætningen af den øvrige bannerannoncering på markedet, som også er mediernes primære digitale annoncemarked. I kategorien blev der i alt omsat for 3 mia. kr. – en vækst på 250 mio. kr. i forhold til 2018.

Facebook stod dermed for 42 pct. af annonceringen i kategorien og øgede markedsandelen fra 40 pct. af displaymarkedet i 2018.

Af det samlede digitale annoncemarked stod Facebook for 14,6 pct. af omsætningen i 2019 og Google for 46,7 pct. I 2018 var andelene henholdsvis 13,6 pct. og 46,1 pct. Til sammen gik 61 pct. af omsætningen på det digitale annoncemarked ud af landet til Google og Facebook. Det er en stigning på et procentpoint i forhold til 2018-tallene.

Vækst til udlandet

Samlet voksede det digitale annoncemarked med omkring 600 mio. kr. sidste år, men hovedparten af væksten, cirka 430 mio. kr, gik ud af landet og i kassen hos Google og Facebook. Udviklingen er ikke ny, men kalder desto mere på handling, mener Danske Medier.

"Danske Medier er bekymret for den fortsatte udvikling, hvor langt størstedelen af væksten i digital annoncering tilfalder udenlandske virksomheder, og de konsekvenser, det medfører for dansksproget kvalitetsindhold. Lovgivningen halter efter og der bør have væsentlig mere fokus på at sikre fair konkurrencevilkår mellem techgiganter og danske medier," skriver Marianne Bugge Zederkof, direktør for Danske Medier Research, til MediaWatch.

Hun peger på blandt andet Frankrig og Australien, som vil pålægge techgiganter at punge ud, når traditionelle mediers indhold figurerer i søgninger eller nyhedsfeeds.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere