Den digitale annoncevækst løjede af i 2019

Væksten fortsatte for den digitale annonceomsætning sidste år, men knap så stejlt som året før og fortrinsvis til udlandet. Mobil-annoncering var i hopla.
Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix
Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix

Der var fortsat vækst i den digitale annoncering i 2019, men væksten blev mindre end året forinden. Det skriver Danske Medier, der sammen med Kreativitet & Kommunikation tager temperaturen på det digitale annoncemarked i en ny udgave af den årlige rapport om online markedet.

Den digitale annoncering voksede sidste år med 7 pct. I kroner og ører var fremgangen 557 mio. kr., og det er mindre end de 700 mio. kr., som den digitale annonceomsætning steg med i 2018.

Danske Medier skriver, at væksten i 2019 er ganske ulige fordelt, og mest gik til Facebook og Google. Display-kategorien, som Facebook indgår i, og søgeord, der udgøres af Google, var i fremgang, mens blandt andet markedsplads-annoncering som rubrikannoncer udviklede sig fladt. Annoncering på mobilen var i hastig vækst og voksede med 50 pct. sammenlignet med 2018.

Tallene bygger blandt andet på indberetninger fra Danske Mediers medlemmer, mediebureauer og markedsestimater.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også