Den digitale annoncevækst løjede af i 2019
![Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12079655.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20110503-012624-pf-1920x1080we%2520(1).jpg)
Der var fortsat vækst i den digitale annoncering i 2019, men væksten blev mindre end året forinden. Det skriver Danske Medier, der sammen med Kreativitet & Kommunikation tager temperaturen på det digitale annoncemarked i en ny udgave af den årlige rapport om online markedet.
Den digitale annoncering voksede sidste år med 7 pct. I kroner og ører var fremgangen 557 mio. kr., og det er mindre end de 700 mio. kr., som den digitale annonceomsætning steg med i 2018.
Danske Medier skriver, at væksten i 2019 er ganske ulige fordelt, og mest gik til Facebook og Google. Display-kategorien, som Facebook indgår i, og søgeord, der udgøres af Google, var i fremgang, mens blandt andet markedsplads-annoncering som rubrikannoncer udviklede sig fladt. Annoncering på mobilen var i hastig vækst og voksede med 50 pct. sammenlignet med 2018.
Tallene bygger blandt andet på indberetninger fra Danske Mediers medlemmer, mediebureauer og markedsestimater.