Rapport: Facebook-annoncering rundede en milliard i 2018

Danske annoncørers appetit på Facebook tog et gedigent spring frem sidste år, estimerer ny rapport. Danske Medier advarer mod det stigende pres på danske mediehuses annonceindtægter.
Morten Langager, direktør for de private mediers organisation Danske Medier | Foto: Danske Medier
Morten Langager, direktør for de private mediers organisation Danske Medier | Foto: Danske Medier

(Rettet kl. 12.52: Det fremgik først, at den samlede digitale annonceomsætning i 2018 var 7,4 mia. kr., men dette er omsætningen for 2017)

Danske Medier hejser flaget og advarer mod det voksende tryk på det danske online annoncemarked og dermed danske mediers forretning og driftsvilkår fra internationale techkoncerner.

"Vi er i dag i en situation, hvor internationale techgiganter med afsæt i USA har afgørende indflydelse på nyhedsdistributionen, trafik til hjemmesider, annoncemarkedet og salg af indhold," siger Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier, i organisationens nyhedsbrev.

Meldingen kommer i kølvandet på den årlige opgørelse Online Markedsstatistik, som Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation står bag, og som kortlægger udviklingen på det digitale annoncemarked.

Den viser bl.a., at Facebooks omsætning voksede markant sidste år med cirka 23 pct. og rundede 1 mia. kr., mens det samlede bannermarked, som Facebook opgøres under, så en vækst på ti pct. Facebooks samlede omsætning estimeres til 1,1 mia. kr. i 2018 mod 889 mio. kr. i 2017. Dermed står Facebook for omkring 40 pct. af omsætningen på bannermarkedet, der også er hovedmarkedet for mediehusenes digitale annoncesalg.

"Det udfordrer uden tvivl rammevilkårene for vores journalistiske mediers virke. En del af problemstillingen bunder i, at begge brancher er afhængige af annonceindtægter. Men techgiganterne konkurrerer på ulige vilkår, blandt andet på grund af mangel på transparens i deres algoritmer, lav skattebetaling og begrænset ansvar for indholdet på platformene," siger Morten Langager.

Samlet voksede det digitale danske annoncemarked ifølge Danske Medier med 700 mio. kr. til cirka 8,1 mia. kr. Heraf står Google for hovedparten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu