MediaWatch

JP/Politiken vil dirke låsen op til millionmarked med nichemedier

JP/Politikens Hus vil med udrulning af nichemedier i to nabolande forsøge at hive abonnementsindtægter hjem uden for Danmarks grænser. Direktør varsler tålmodigmed med indtoget i Tyskland og Norge.

Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus og bestyrelsesformand for Watch Medier. Foto: Mik Eskestad/ERH

Tallene i sig selv siger en del. Det er blandt andet med udsigten til 82,7 mio. indbyggere mod 5,8 mio. i Danmark og en banksektor med 571.700 ansatte – baseret på tal fra 2018 – mod 31.385 – baseret på tal fra 2017 – i Danmark, at Watch Medier med ejeren JP/Politikens Hus i ryggen i denne uge meldte ud, at nichemediet vil ind på det tyske marked.

Ud over Tyskland vil også Norge blive hjemsted for Watch Mediers hidtil største satsning. I begge lande skal der etableres digitale finansmedier, som i Tyskland vil hedde FinanzBusiness og i Norge FinansWatch, som også er navnet på Watch Mediers danske medie om og til finanssektoren.

Dermed krydser JP/Politikens Hus for første gang grænsen til det tyske og norske marked – et godt stykke uden for komfortzonen – og ind i Danmarks naboland mod syd, hvor nogle af Europas største mediekoncerner regerer.

Tallene er en del af bagtæppet for JP/Politikens Hus' tro på den internationale satsning, der er den første med abonnementsbaserede medier for JP/Politikens Hus, siger adm. direktør Stig Ørskov.

"I første omgang handler det om, at vi synes, vi har et rigtig fint og danskudviklet koncept, som fortjener international udbredelse," siger Stig Ørskov, der er adm. direktør for JP/Politikens Hus og formand for Watch Medier.

"Hvis konceptet kommer til at klare sig godt i Tyskland, er der et noget større potentiale end på det danske marked, og det er selvfølgelig den helt store attraktion. Der er i udgangspunktet et større kundepotentiale, og hvis man lykkes der, så lykkes man i noget større skala."

Første skridt i "en lidt større plan"

JP/Politiken Hus har tidligere investeret i at få foden ind på nye markeder, men det har først og fremmest været med de ugeaviser, som koncernen har drevet i Sydsverige. De blev afhændet i efteråret. Det skete som en konsekvens af et annoncemarked, der er præget af annoncekronernes vandring til digitale og internationale platforme.

I den forstand flugter lanceringen af nye medier, der er baseret på abonnement og indholdsbetaling, med den bevægelse, JP/Politikens Hus har gjort de seneste år mod at gøre forretningen mindre afhængig af annoncesalg. Stig Ørskov kalder det et "fantastisk skridt at kunne tage", hvis det tyske og norske indtog lykkes.

Har I planer om at andre internationale tiltag?

"Det her er vores plan for nærværende, men vi regner med, at det er første skridt i en lidt større plan. Vi håber, vi kan lykkes med at dække finansbranchen, og så kunne det sagtens være, der var mulighed for at gå ind i andre brancher," siger Stig Ørskov.

"Der er ikke rigtig nogen, der har taget den position digitalt med realtidsnyheder af høj kvalitet målrettet specifikke brancher, og der kan vi se et kæmpe potentiale."

I Danmark står Watch Medier bag 13 nichemedier herunder MediaWatch.

Grobund for nichemedier

En del af fundamentet for Watch Mediers koncept og vækst handler om det økonomiske pres på aviserne de seneste år. Det har gjort antallet af fagjournalister mindre og været med til at give plads til nye nichemedier, der dyrker mere snævre brancher eller politiske fagområder. Ud over Watch Medier er Altinget og Teknologiens Mediehus blandt de danske eksempler på tendensen. Ifølge Stig Ørskov er udviklingen tilsvarende i Tyskland og Norge.

"Hvis du sammenligner en tysk erhvervsavis for ti år siden med i dag, så har de brede erhvervsaviser ikke haft samme evne til at opretholde en dækning af mere specifikke brancher."

Har I andre brancher i tankerne?

"Vi har en bruttoliste, som vi arbejder med, men nu er vi optaget af at lykkes godt de to steder, hvor vi går i gang. Det er en stor opgave i sig selv," siger Stig Ørskov.

Kigger mod både ind- og udland

Siden gratisaviskrigen i nullerne gjorde indhug i pengetanken i JP/Politikens Hus, er egenkapitalen blevet bygget støt op til knap 2,5 mia. kr. Samtidig har koncernen scannet for investeringer, der kan polstre den publicistiske forretning, mens man køler den varme platform under dagbladene, der stadig udgør kerneforretningen.

Mulighederne er imidlertid snævre på det danske marked, hvor JP/Politikens Hus' markedsposition spændte ben for et fuldt opkøb af Børsen – som i 2017 endte med en ejerandel på 49,9 pct., efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen satte foden ned.

En del af JP/Politikens Hus' pengetank er blevet brugt til at købe Saxo.com, hvor særligt markedet for bogstreaming er en attraktion for mediekoncernen. JP/Politikens Hus ejede i forvejen 30 pct. af Saxo.com og købte sig det fulde ejerskab i 2018.

Det er ikke nogen hemmelighed, at JP/Politiken Hus gerne vil vokse, men er det blevet vigtigere også at vokse internationalt?

"Behovet for at have muskler og rækkevidde i et omskifteligt mediemarked er ikke blevet mindre, men større. Man skal have en vis volumen for at være sikker på, at man kan følge med i et mediemarked under heftig transformation, hvor der er behov for løbende at investere i udvikling af indhold, funktionalitet og teknologi," siger Stig Ørskov.

"Om det er en position, man skal opbygge nationalt eller internationalt, er ikke afgørende, som jeg ser det, men når man kommer fra et land af Danmarks størrelse, hvor vi også har haft udfordringer med at få lov til at vokse så hurtigt, som vi gerne ville, da vi for eksempel forsøgte at købe hele Børsen, er det klart, at så begynder man at være lidt nysgerrig på, om man skal interessere sig for andre markeder end det danske. Men jeg tror ikke, det er et enten eller," siger Stig Ørskov.

Har "lidt mere tålmodighed end ellers"

Hvor stor en investering der er tale om, har Watch Medier ikke sat beløb på, men det er en tocifret millioninvestering, der skal til, sagde Anders Heering, adm. direktør for Watch Medier, i forbindelse med præsentation af de tyske og norske planer.

Ud over redaktioner, der i udgangspunktet bliver "lidt større" i Tyskland og "lidt mindre" i Norge end den danske udgave af FinansWatch med omkring ni journalister, skal der etableres salgsafdelinger i begge lande til at stå for abonnementssalget. Ifølge Stig Ørskov er det med de lange briller på, at bestyrelse og ejer bakker op.

"Vi har stor tiltro til Watch Mediers koncept, organisation og ledelse, men det er nyt territorium, vi bevæger os ud på, og det tilsiger, at man nok skal have lidt mere tålmodighed end ellers, og det har vi."

Nogle vil måske tænke på, at I også havde stor tålmodighed, da I åbnede Format i Ekstra Bladets regi, som lukkede efter et lille års tid, fordi tallene ikke pegede den rigtige vej. Hvordan kan de medarbejdere, I nu ansætter i Norge og Tyskland, være sikre på, at det ikke gentager sig?

"Vi har rigtig stor tålmodighed på det her. Vi er sikre på, at det kommer til at koste både knofedt og hårdt arbejde at bygge de her positioner op, så det har vi belavet os på."

I er dybest set sat i verden for at udgive Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet. Hvordan harmonerer det med at lave erhvervsmedier i udlandet?

"JP/Politikens Hus, som er ejet af to fonde, har et bredere formål. Kernen i virksomheden er de tre dagblade, men det ligger i opdraget, at vi skal drive medievirksomhed i bredere forstand, så det flugter fint."

Også i udlandet?

"Ja, det er der rammer til, og det har vi også gjort tidligere," siger Stig Ørskov med henvisning til ugeavisforretningen i Sydsverige, som JP/Politikens Hus indtil for nylig har drevet, samt forlaget Polaris, som koncernens forlagsgren har etableret i Sverige.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere