MediaWatch

Watch Medier udvider til Tyskland og Norge med finansmedie

Som et led i en international satsning lancerer Watch Medier i løbet af foråret det digitale nichemedie FinansWatch i Tyskland og Norge. Redaktører for de nye medier er hentet fra henholdsvis Bloomberg og Dagens Næringsliv.

Norge og Tyskland bliver testlande for skalerbarheden i mediemodellen bag Watch Medier, som adm. direktør, Anders Heering står i spidsen for. Foto: Jan Bjarke Mindegaard/Watch Medier

Godt ni år efter JP/Politikens Hus lancerede FinansWatch i Danmark bliver nichemediet om finanssektoren spydspidsen i ambitionerne om at vokse og plante flag i flere lande.

I løbet af foråret udvider Watch Medier, som MediaWatch er en del af, porteføljen med lokale udgaver af FinansWatch i Tyskland og Norge, der får selvstændige redaktioner i henholdsvis Frankfurt og Oslo.

"Vi har i Danmark bevist, at der er et behov for målrettet, digital erhvervsjournalistik baseret på klassiske publicistiske dyder. Nu er vi klar til at lancere vores koncept uden for landets grænser, samtidig med at vi fortsætter investeringerne på det danske marked," siger Anders Heering, adm. direktør og ansv. chefredaktør for Watch Medier.

Mens det norske finansmedie får samme navn som i Danmark, FinansWatch, bliver det tyske søstermedie lanceret under navnet FinanzBusiness. Begge skal bygge på samme model som FinansWatch med en tæt, daglig og digitalt forankret nyhedsdækning af den lokale bank- og finansverden og en forretningsmodel baseret på abonnementssalg til virksomheder i og omkring branchen.

Til at stå i spidsen for FinanzBusiness i Tyskland har Watch Medier hentet kræfter fra det internationale erhvervsmedie Bloomberg i Tyskland og hyret Erhard Krasny, 50, som redaktør. Han kommer fra en stilling som leder af Bloombergs tysksprogede redaktion. Med sig i ledelsen af FinanzBusiness får han Archibald Preuschat som medredaktør, der kommer fra en stilling som redaktør på den tyske erhvervsavis Börsen Zeitung.

I Norge er Magnus Eidem, 45, hyret som redaktør for den norske udgave af FinansWatch. Han kommer med 14 års erfaring fra erhvervsmediet Dagens Næringsliv og skal i den redaktionelle ledelse køre parløb med John Seljehaug, 30, der bliver medredaktør og kommer fra det norske erhvervsmedie Finansavisen.

Større i Tyskland

FinansWatch udgør med omkring ni journalister den største redaktion i Watch Medier, men til at dække det mange gange større tyske finansmarked forventer direktør Anders Heering, at FinanzBuziness vil skulle have flere muskler på redaktionen i Frankfurt.

"Det endelige setup er endnu ikke på plads, men i Tyskland forventer vi i løbet af det første år at opbygge en redaktion, der er er større end den danske FinansWatch-redaktion, mens redaktionen i Norge bliver lidt mindre," forklarer han.

Ud over redaktionerne etablerer Watch Medier selvstændige salgsafdelinger i de to lande, hvor der foreløbig er rekrutteret en salgsleder i Tyskland, mens rekrutteringsprocessen ikke er afsluttet i Norge, uddyber Anders Heering.

"De to salgsteams bliver ligesom redaktionerne lokalt forankrede med lokale salgschefer, men kommer selvfølgelig til at trække på erfaringer fra vores danske salgsteam."

Tager tid

Med lanceringerne skal Watch Mediers koncept med digitale erhvervsmedier for første gang tryktestes på andre markeder, men mediehuset er langt fra det første til at prøve kræfter i udlandet. Også Altinget, Nordiske Medier, som Nordjyske Medier ejer, forlaget Saga Egmont og senest Heartbeats har plantet flag uden for Danmark.

Det er dog langt fra en selvskreven succes og kigger man på erfaringerne fra Altinget har den svenske udgave været en håndfuld år om at nå breakeven. Ifølge Anders Heering er det da også med udsigt til et langt, sejt træk, at Watch Medier nu tager fat på sin hidtil største investering.

"Vi har ikke sat en konkret tidshorisont på projektet. Det tager tid at opbygge en abonnementsforretning og at gøre det uden for landets grænser, gør ikke opgaven lettere. Men vi vil lykkes, og så længe vi ser den rigtige udvikling, er vi meget tålmodige," siger han.

"Vi tror på vores model og vores evne til at eksekvere den, og vi tror på, at der er et behov for målrettet uafhængig og digital erhvervsjournalistik også i udlandet. Vi er desuden klar til at investere langsigtet for at opnå vores mål."

Vil I åbne andre nichemedier i forlængelse af de to finansmedier?

"Det er klart, at det er med i vores overvejelser at rulle videre til andre nicher. Men det er for tidligt at sige, hvor og hvornår."

Dansk vækst

Watch Medier er ejet af JP/Politikens Hus og udgiver i dag 13 digitale, abonnementsbaserede nichemedier i Danmark. De internationale vækstplaner kommer ikke uventet, men blev allerede luftet sidste år af Stig Ørskov, bestyrelsesformand for Watch Medier og adm. direktør for JP/Politikens Hus, der længe har haft international knopskydning på ønskelisten.

I 2017 investerede koncernen i en udvidelse af forlagsforretningen med åbningen af det svenske forlag Polaris, mens huset omvendt tog en retræte sidste år fra det svenske ugeavismarked og vekslede mere end 20 ugeaviser i Sydsverige for en ejerandel i mediehuset HD-Sydsvenskan. Ifølge formanden skal den internationale satsning dog ikke stå i vejen for investeringer i dansk vækst.

”Vi er slet ikke færdige med at vokse på det danske marked, men vi har stor tiltro til, at formlen også virker på andre markeder. Det er en stor glæde, at vi nu får mulighed for at lancere et dansk-udviklet journalistisk koncept på et internationalt marked. Og vi føler os ret sikre på, at vi ikke kan gå helt galt i byen ved at satse på det stærkeste indhold og de bedste journalister," siger Stig Ørskov fra JP/Politikens Hus, i en pressemeddelelse.

Watch Medier beskæftiger alt i alt omkring 100 ansatte og havde i 2018 et årsresultat på 5,7 mio. kr. ud af en bruttofortjeneste på 38 mio. kr. Resultatet for 2019 er endnu ikke offentliggjort, men ifølge Anders Heering er der fremgang på både top- og bundlinje sammenlignet med 2018.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere