MediaWatch

North Media køber fem københavnske lokalaviser

Søndagsavisens ejer zoomer yderligere ind på København og betaler millionbeløb for fem københavnske aviser.

North Media, der er selskabet bag Søndagsavisen, køber udgiverrettighederne til fem lokalaviser i København. Det oplyser selskabet i en fondsbørsmeddelelse.

Aviserne dækker Frederiksberg, Vesterbro, Østerbro, Valby og Vanløse. Overtagelsen sker med effekt fra årsskiftet, og prisen er 6,5 mio. kr.

"Med købet vil North Media Aviser styrke sin unikke markedsposition i København og vil i højere grad kunne udvikle tilbud, der er målrettet de københavnske annoncørers behov. Dette vil vi blandt andet gøre ved at tænke alle North Media Avisers medieplatforme ind i en samlet pakke," udtaler Gorm Wesing Flyvholm, adm. direktør hos North Media Aviser, i fondsbørsmeddelelsen.

Aviserne venter i år at omsætte for omkring 12 mio. kr. North Media oplyser, at købet ikke påvirker forventningerne til 2016.

Sælger er Udgiverselskabet af 18/5 2009 med Michael Engelbrecht i spidsen.

"Jeg har nu drevet udgivervirksomhed i 12 år sammen med mine dygtige medarbejdere. Fra dag 1 har det været vores ambition at være et alternativ til de etablerede spillere på markedet. Jeg er stolt over det, vi sammen har opnået, men må også erkende, at vilkårene for en lille privat udgiver igennem årene er blevet vanskeligere. Jeg er glad for, at det er North Media Aviser, der nu skal drive forretningen videre og dermed drive den nødvendige konsolidering," udtaler Michael Engelbrecht.

North Medias opkøb lægger fint i tråd med koncernens tidligere aktiviteter. Tidligere på året indgik Søndagsavisen en aftale med Politikens Lokalaviser om udgivelserne i Jylland og på Fyn. Formålet med den manøvre var at fokusere mere snævert på Hovedstadsområdet.

"Forretningen bliver mindre, men vi får skabt nogle renere produkter i København og forbedret lønsomheden," sagde Gorm Wesing Flyvholm ved den lejlighed til MediaWatch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs