MediaWatch

Amedia er blevet solgt til bankfond

Den norske medievirksomhed er solgt til fond, der er storaktionær i Norges største bank.

Are Stokstad, adm. direktør, Amedia | Foto: PR

Sparebankstiftelsen DNB, der ejer 10 pct. af den norske storbank DNB, er ny ejer af norske Amedia. Det oplyser medievirksomheden i en pressemeddelelse.

Rent teknisk bliver ejerskabet sådan, at en nystiftet fond står bag ejerskabet. Fonden tager et lån hos Sparebankstiftelsen DNB for at kunne finansiere købet af Amedia. Handlen værdiansætter mediehuset til 1,4 mia. norske kr., svarende til 1,1 mia. kr. Amedia udgiver en lang række lokale dagblade i Norge.

Sparebankstiftelsen DNB bruger en del af sine midler på almennyttige formål, og i den strategi passer købet af Amedia fint ind, lyder det fra fondens direktør, André Støylen.

"Lokalaviserne har stor betydning for deres lokalsamfund, for demokratiet, kultur og organisationsliv. Målet med købet er at bidrage til, at aviserne kan udvikle sig videre til glæde for deres lokalmiljøer," udtaler André Støylen i en pressemeddelelse.

Køber hele selskabet

De hidtidige ejere, Telenor og LO, som hver har siddet på over 44 pct. af Amedia-aktierne, og Fritt Ord, der har ejet lige under tre pct., sælger alle helt ud, og Sparebankstiftelsen DNB kommer således til at sidde på det fulde ejerskab.

"Amedia oplever stærk abonnementsvækst og er inde i en god udvikling. Nu hvor ejerspørgsmålet er afklaret, kan vi med fuld kraft videreføre arbejdet med at levere på selskabets ambitiøse strategi- og forretningsplan. Jeg glæder mig til at udvikle koncernen videre til glæde for alle vores aviser i samarbejde med ejerfonden og koncernledelsen," siger Are Stokstad, adm. direktør for Amedia, i pressemeddelelsen.

Overtagelsen forventes at ske i april. Amedia er daglig i kontakt med næsten 1,7 mio. læsere gennem selskabets 62 aviser papiraviser. Selskabet omsatte sidste år for 4,2 mia. norske kr.

Amedia har været i en salgsproces siden efteråret 2015, hvor ejerne meddelte, at de ønskede at sælge deres aktier.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs