Ny Bonnier-chef skal svinge digital kost uden at ramme magasiner

E-commerce får mindre opmærksomhed, mens udviklingen af markedsføringstilbud til annoncører får mere fokus, når Bonnier skifter topchef i det nye år.
Foto: PR, Bonnier Publications
Foto: PR, Bonnier Publications

Bonnier Publications skifter topchef til februar, når adm. direktør gennem 17 år, Michael Cordsen, går på pension. Han afløses af den tidligere adm. direktør for Benjamin Media, Jesper Buchvald, der siden 2013 har været en del af direktionen i Bonnier Publications og bl.a. været ansvarlig for e-commerce.

Ny topchef i Bonnier Publications

Hovedopgaven ligner den, de fleste chefer i de traditionelle printhuse står med. Der skal trykkes på den digitale speeder, og samtidig skal den klassiske magasinforretning holdes på sporet.

"Essensen er at sikre, at vi også i fremtiden har en lønsom magasinforretning og tjener mest muligt på vores udgivelser, samtidig med at vi udvikler den digitale forretning og kan komme med mere avancerede løsninger til annoncørerne," siger Jesper Buchvald.

"Vi fokuserer på at skabe vækst på de sites, hvor vi har et stort potentiale for at lave gode løsninger til annoncørerne og har nogle stærke positioner i forvejen. Det handler ikke kun om rækkevidde og trafik, men også om at udvikle nye annonceprodukter, kreative formater og automatiseret salg."

Programmatisk salg i vækst

Han uddyber, at det programmatiske salg i dag udgør omkring 25 pct. af annoncesalget online hos Bonnier, og området er i vækst. Koncernen ser et stort potentiale i det automatiserede salg, og det gælder ikke bare for digitale annonceprodukter, men også i tilknytning til annoncørtilbuddene på print.

"Når det så er sagt, er næste fase jo, at de to ting også smelter sammen, hvor native-løsninger også bliver solgt som programmatic og med endnu mere databerigelse, hvilket igen giver et nyt perspektiv," siger Jesper Buchvald.

Bonniers bladsalg udgør fortsat den overvejende del af omsætningen og fik for nyligt et digitalt afsæt i den digitale bladkiosk Wype, som Bonnier har lanceret med TDC på partnersiden. Men husets nye adm. direktør ser et stort potentiale i udviklingen af digitale produkter til annoncørerne.

"Den overvejende omsætning digitalt ligger på annoncesiden. Annoncer udvikler sig fra at være et meget simpelt produkt til at være et avanceret 360 graders produkt, hvor vi kommer til at sælge mere marketingløsninger end bannersalg, så annoncesalg er ved at være et forenklet udtryk i forhold til fremtiden," siger Jesper Buchvald.

Neddrosler e-handel

Blandt de ting, der får mindre vægt fremover, er e-commerce, der blev udnævnt til vækstområde i Bonnier i 2013. I den forbindelse blev der oprettet en ny afdeling for e-commerce med Jesper Buchvald som chef og målsætning om at etablere webshops, der spillede sammen med indholdet. Blandt tiltagene er webshoppen Designfund.dk.

"Det (e-commerce, red.) kommer til at fylde mindre, end vi troede for et år siden. Vi tror, at det er en bedre vej at gå at styrke vores mediepositioner, frem for begive os for langt væk fra det, vi er i bund og grund."

"Vi opgiver det ikke, men vi havde en tro på, at det ville være langt større, men det kan vi ikke se for os lige nu," siger Jesper Buchvald.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også