Norge: Aller og Egmont forventer digital nulmoms for magasiner

Den kommende norske nulmoms på digitale nyhedsmedier bør også gælde magasinsites, mener Aller Media og Egmont Publishing.
Foto: Foto: PR
Foto: Foto: PR

Dagen efter det blev bekræftet, at den norske regering næste år vil indføre nulmoms på digitale nyhedsmedier, er diskussionen i fuld gang om, hvilke medier nulmomsen skal gælde.

Det skriver det norske medie Kampanje.

Ifølge forslaget vil ordningen omfatte klassiske nyhedsmedier, der har rødder i avishuse og tv-stationer, og som alle har et digitalt abonnement, der i dag er pålagt moms - i modsætning til et abonnement på en printavis.

Eksempler er medier som VG, Aftenposten og Dagbladet, men også online tv-tjenester som Egmonts TV 2 Sumo, der svarer til TV 2 Play.

Det er til gengæld usikkert, om fag- og ugepressen også får glæde af nulmomsen, skriver Kampanje. Det får Aller Medias koncernchef til at advare mod en snæver definition. Det vil videreføre den konkurrenceforvridning mellem aviser og blade, der ikke er momsfritaget på print, som magasinhusene har klaget over i mange år.

"Det er en kendt sag, at ugeblade og magasiner har kæmpet for at blive ligestillet på moms igennem mange år. Vi tager det som en selvfølge, at momsfritagelsen også skal gælde uge- og magasinpressen, vi mener, at redaktørstyrede medier på norsk skal  ligebehandles med alle andre medier, ellers vil der fortsat være konkurrenceforvridning. Alle er bekendt med, at mediebranchen står overfor store strukturelle udfordringer og er under meget stærkt pres, hvor konkurrencen ikke længere er begrænset til lokale norske aktører, med andre ord – konkurrence på lige vilkår bliver ikke mindre væsentligt," siger Dag Sørsdahl, koncernchef for norske Aller Media.

Også Egmont Publishing advarer om, at nulmomsen ikke kun må gælde medier med rødder i avisbranchen.

Ophævelsen af nulmomsen på online nyhedsmedier skal understøtte fornyelsen i branchen, lyder det i regeringens udspil:

"Det afgiftsmæssige skel mellem papiraviser og elektroniske nyhedsmedier har i en årrække været en væsentlig hindring for innovation og udvikling i mediebranchen. Når vi nu fjerner denne hindring, sørger regeringen for, at mediebranchen kan udvikle og tilbyde fremtidsrettede medieprodukter til brugerne, uafhængig af platform," sagde kulturminister Thorhild Widvey i en pressemeddelelse.

Effekten af forslaget er beregnet til 350 mio. norske kroner næste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også