MediaWatch

Kun få store medier med i ny oplagskontrol

For første gang udkommer oplagskontrollen i regi af Danske Medier, og det er er en mere blodfattig omgang end hidtil udmeldt.

Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

Danske Medier har overtaget opgaven med at kontrollere mediernes oplag, efter Dansk Oplagskontrol lukkede ned ved seneste årsskifte.

I dag er de første tal så kommet fra Danske Mediers Oplagskontrol. Der er dog en lang række medier, der ikke er med i kontrollen. Af listen over tilmeldte medier fremgår eksempelvis kun tre landsdækkende dagblade. Det drejer sig om Information, Kristeligt Dagblad og Licitationen.

Dermed er aviserne under Berlingske Media og JP/Politikens Hus ganske som tidligere udmeldt ikke at finde i oplagstallene. Det samme gælder aviserne i Jysk Fynske Medier. Også de store magasinudgivere, herunder Aller, Bonnier og Egmont, har meldt sig ud.

Lukning efter 80 år

På listen over medier, som er med i Danske Mediers Oplagskontrol, optræder flere lokale og regionale dagblade. Det gælder bl.a. Helsingør Dagblad, Herning Folkeblad, Nordjyske Stiftstidende og Lolland-Falster Folketidende.

Derudover præges listen af en lang række regionale blade og ugeaviser samt en lille håndfuld magasiner.

Dansk Oplagskontrol blev efter 80 år i funktion lagt i graven ved seneste årsskifte. Det skete efter en længere kamp om oplagskontrollen, hvor flere store mediehuse meldte sig ud. Det fik Dansk Oplagskontrols bestyrelse til at vedtage en lukning af selskabet. I stedet bliver opgaven nu videre ført af Danske Medier i samarbejde med revisionfirmaet PwC.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs