Kun få store medier med i ny oplagskontrol

For første gang udkommer oplagskontrollen i regi af Danske Medier, og det er er en mere blodfattig omgang end hidtil udmeldt.
Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv
Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

Danske Medier har overtaget opgaven med at kontrollere mediernes oplag, efter Dansk Oplagskontrol lukkede ned ved seneste årsskifte.

I dag er de første tal så kommet fra Danske Mediers Oplagskontrol. Der er dog en lang række medier, der ikke er med i kontrollen. Af listen over tilmeldte medier fremgår eksempelvis kun tre landsdækkende dagblade. Det drejer sig om Information, Kristeligt Dagblad og Licitationen.

Dermed er aviserne under Berlingske Media og JP/Politikens Hus ganske som tidligere udmeldt ikke at finde i oplagstallene. Det samme gælder aviserne i Jysk Fynske Medier. Også de store magasinudgivere, herunder Aller, Bonnier og Egmont, har meldt sig ud.

Lukning efter 80 år

På listen over medier, som er med i Danske Mediers Oplagskontrol, optræder flere lokale og regionale dagblade. Det gælder bl.a. Helsingør Dagblad, Herning Folkeblad, Nordjyske Stiftstidende og Lolland-Falster Folketidende.

Derudover præges listen af en lang række regionale blade og ugeaviser samt en lille håndfuld magasiner.

Dansk Oplagskontrol blev efter 80 år i funktion lagt i graven ved seneste årsskifte. Det skete efter en længere kamp om oplagskontrollen, hvor flere store mediehuse meldte sig ud. Det fik Dansk Oplagskontrols bestyrelse til at vedtage en lukning af selskabet. I stedet bliver opgaven nu videre ført af Danske Medier i samarbejde med revisionfirmaet PwC.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også