H1: To skridt tilbage for fagblade
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5511453.ece/ALTERNATES/schema-16_9/blade.jpg)
Efter et 2014 der pegede i rigtig retning for specialmediernes annonceforretning har 2015 skuffet. Første halvår er omsætningen for fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner gået to pct. tilbage viser Danske Mediers Annoncebarometer for specialmedier. I første halvår 2014 var status en fremgang på 7,5 pct.
Print er stadig den altdominerende annonceplatform for fagbladene. Tekstsideannoncering stod i andet kvartal for 70 pct. af salget, en stigning fra 66 pct. i første kvartal. Online annoncering udgør næsten en femtedel og tegnede sig for en andel på 18 pct. i andet kvartal mod 21 pct. i de første tre måneder. Dertil kommer stillingsannoncering, som fylder 12 pct.
På brancheniveau har blade inden for kategorien "detail, auto og hotel" har haft det bedst i 2015 med en vækst på 18 pct. I den modsatte ende af skalaen har medierne, der dækker "kultur og ideel virksomhed" været hårdest ramt på omsætningen med et fald på 30 pct.
Relaterede artikler
Egmont lancerer digital bladkiosk i al stilfærdighed
For abonnenter
Politiken: Mobil-alliance er en vej til yngre læsere
For abonnenter
Bureau: Instagram åbner ny kvindekanal
For abonnenter