H1: To skridt tilbage for fagblade

Annoncemarkedet har ligget stille for fagmedierne, der er gået svagt tilbage i 2015 efter et mere positivt 2014.

Efter et 2014 der pegede i rigtig retning for specialmediernes annonceforretning har 2015 skuffet. Første halvår er omsætningen for fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner gået to pct. tilbage viser Danske Mediers Annoncebarometer for specialmedier. I første halvår 2014 var status en fremgang på 7,5 pct.

Print er stadig den altdominerende annonceplatform for fagbladene. Tekstsideannoncering stod i andet kvartal for 70 pct. af salget, en stigning fra 66 pct. i første kvartal. Online annoncering udgør næsten en femtedel og tegnede sig for en andel på 18 pct. i andet kvartal mod 21 pct. i de første tre måneder. Dertil kommer stillingsannoncering, som fylder 12 pct.

På brancheniveau har blade inden for kategorien "detail, auto og hotel" har haft det bedst i 2015 med en vækst på 18 pct. I den modsatte ende af skalaen har medierne, der dækker "kultur og ideel virksomhed" været hårdest ramt på omsætningen med et fald på 30 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også