MediaWatch

H1: To skridt tilbage for fagblade

Annoncemarkedet har ligget stille for fagmedierne, der er gået svagt tilbage i 2015 efter et mere positivt 2014.

Efter et 2014 der pegede i rigtig retning for specialmediernes annonceforretning har 2015 skuffet. Første halvår er omsætningen for fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner gået to pct. tilbage viser Danske Mediers Annoncebarometer for specialmedier. I første halvår 2014 var status en fremgang på 7,5 pct.

Print er stadig den altdominerende annonceplatform for fagbladene. Tekstsideannoncering stod i andet kvartal for 70 pct. af salget, en stigning fra 66 pct. i første kvartal. Online annoncering udgør næsten en femtedel og tegnede sig for en andel på 18 pct. i andet kvartal mod 21 pct. i de første tre måneder. Dertil kommer stillingsannoncering, som fylder 12 pct.

På brancheniveau har blade inden for kategorien "detail, auto og hotel" har haft det bedst i 2015 med en vækst på 18 pct. I den modsatte ende af skalaen har medierne, der dækker "kultur og ideel virksomhed" været hårdest ramt på omsætningen med et fald på 30 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs