MediaWatch

Journalistforbund har sat millioner i hedgefonde i skattely

Journalisternes fagforening har i flere år investeret medlemspenge i skattely via Danske Bank. Forbundet vil nu kigge nærmere på sagen.

I 2014 satte Dansk Journalistforbund (DJ) 9 mio. kr. i hedgefonde på den britiske ø Guernsey, der også er et kendt skattely, skriver journalisten.dk. Det skete som en del af en større investering på 83 mio. kr. af medlemmernes penge, som blev lagt i hænderne på Danske Banks investeringsselskab Danske Capital.

Millionbeløbet kommer især fra den strejkekasse, som forbundets medlemmer hver måned betaler til.

Placeringen vækker kritik fra Lars Koch, kampagnechef i IBIS med speciale i skattely. Han mener, at det er med til at legitimere skattely og den faglige kamp, som DJ er en del af.

Næstformand vil stoppe praksis

Journalistforbundets næstformand, Lars Werge, der i denne uge er på valg til formandsposten, er ifølge Journalisten den i formandskabet, som har været tættest på fagforeningens investeringspolitik.

Han siger, at han godt vidste, at DJ investerer i hedgefonde, der er karakteriseret ved at bruge mere aggressive investeringsgreb end normale investeringsforeninger, men at han ikke havde nogen anelse om, at de pågældende har base i et skattely.

Han er imidlertid enig i kritikken fra IBIS og vil nu gøre sit for at stoppe investeringerne.

"Jeg vil starte med at opfordre Danske Capital til at flytte deres aktiviteter fra Guernsey til Danmark. Men vi har også vist før – med de internationale obligationer – at hvis vi ikke er tilfredse, så kan vi flytte midlerne over på andre poster," siger Lars Werge til Journalisten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs