MediaWatch

3-direktør: Mediestorm om skattely har kostet kunder

Fejlagtig omtale af 3's skatteforhold var med til at sænke kundetilgangen i 1. kvartal, siger teleselskabets direktør.

Foto: Colourbox

En opsagt aftale med Finansministeriet og en kritisk, men fejlagtig artikel i danske medier om 3's skatteforhold.

Det er ifølge direktør for teleselskabet 3 i Danmark, Morten Christiansen, forklaringen på, at regnskabet for de første tre måneder af 2015 med en kundetilgang på 1000, viste en mindre kundevækst end de seneste mange kvartaler.

Han fortæller, at 3 indtil årsskiftet 2013/2014 havde en aftale med Finansministeriet om mobilt bredbånd, som 3 valgte ikke at byde ind på igen. 3 fastholdt i første omgang en del af abonnenterne, men en stor del har efterfølgende forladt selskabet i løbet af de første tre måneder af 2015.

"Salget går overordnet set rigtig fint drevet af 3LikeHome og 3Deling. Men det, der påvirker nettovæksten, er aftalen med Finansministeriet og derudover den skattesag, hvor vi i slutningen af januar blev beskyldt for ikke at have betalt skat i Danmark. Det har også kostet kunder," siger Morten Christiansen.

Rettede artikel

Hvordan kan I se det?

"Vi kan ikke se det specifikt. Men vi kan se, at der var en ekstraordinær stor kundeafgang i måneden efter. Sammen med aftalen med Finansministeriet, vurderer vi, at der er tale om 20-30.000 kunder, som har forladt os ekstraordinært," siger Morten Christiansen.

Både Politiken og DR, der citerede Politiken, har efterfølgende valgt at rette og beklage historien om 3's skatteforhold. Her blev selskabets lave skattebetaling kædet sammen med et skattely Luxembourg, men skyldtes i virkeligheden et lovligt skattefradrag for de milliardinvesteringer, selskabet har foretaget bl.a. i mobilnetværk i Danmark.

Venter kundeløft

Derudover peger direktøren på, at salget er trukket marginalt ned som følge af, at 3 ikke længere sælger fra kiosker og posthuse.

Efter den beskedne fremgang i kundebasen er der derimod udsigt til pæn fremgang i den resterende del af året, hvor 3 går efter at hente 100.000 nye kunder på trods af udviklingen i første kvartal.

"Vi forventer at kunne hente det tabte fra første kvartal hjem, så vi kommer til at ligge på den pæne side af 100.000. Du vil se en helt anden udvikling i andet kvartal. Det kan vi se allerede nu," siger Morten Christiansen.

Teleselskabet 3 er ejet af det svenske investeringsselskab Investor AB, der ejer 40 pct. af aktierne i selskabet, samt konglomeratet Hutchison Whampoa som sidder på de resterende 60 pct. af aktierne.

/ritzau/FINANS/MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs