MediaWatch

Egmont henter vækst fra tv og film

Egmonts printforretning falder, men koncernens tv-aktiviteter løfter overskuddet, og 58 pct af Egmonts omsætning kom i 2014 fra skærmbaserede medier.

Mediekoncernen Egmont havde sit bedste år nogensinde i 2014, skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Omsætningen steg i lokal valuta med 10 pct. til 11,6 mia. kr. Rekordresultatet før skat er 950 mio. kr. og 36 procent højere end sidste år.

Omsætningen steg til 11,6 mia. kr. i 2014 – en fremgang på 10 pct. i lokal valuta. Egmonts andel af omsætningen i joint venture-selskaber er ikke længere indregnet i omsætningen grundet ændrede IFRS regnskabsregler. Den samlede omsætning inklusiv joint venture-selskaber udgør 12,6 mia. kr.

Driftsresultatet før renter og afskrivninger (EBITDA) steg med 34 pct. (lokal valuta) til rekordstore 1.765 mio. kr. Resultatet før skat (EBT) udgjorde 950 mio. kr. mod 735 mio. kr. i 2013 – en vækst på 36 procent (lokal valuta). I resultatet er indeholdt samlet 75 mio. kr. i positiv nettoeffekt af pensionsomlægning i TV 2 og ekstraordinære rettighedsnedskrivninger.

Stolt af rekordresultat

”Vi er stolte af, at vi øger omsætningen med 10 pct. og leverer det bedste resultat nogensinde. Vi tilpasser os nye forbrugsmønstre i et udfordret mediemarked, og vi fortsætter udviklingen af teknologi og indhold, som styrker vores forretning,” siger koncernchef Steffen Kragh.

Alle Egmonts divisioner havde fremgang i den underliggende drift. TV 2 Norges otte kanaler nød godt af bl.a. sportsbegivenheder som OL i Sochi og fodbold-VM i Brasilien, og TV 2s streaming-service, Sumo, havde rekordvækst.

Nordisk Film stod bag en række filmsuccesser, koncernens biografer styrkede markedsandelen i Norge og Danmark og PlayStation 4 havde rekordsalg samtidig med, at den digitale forretning voksede med køb af Gavekortet.dk og dannelsen af Airmagine, der digitaliserer reklamemarkedet i Københavns Lufthavn.

58 pct. af Egmonts omsætning kommer nu fra skærmbaserede medier.

Egmont Publishing øgede sin markedsandel. I Sverige opkøbtes Forma Publishing, og Egmont er nu ligesom i Danmark næststørste bladudgiver, mens den norske forretning er markedsleder. De engelsksprogede lande opnåede succes med Minecraft. I Rusland og Ukraine blev Egmont Publishing dog ramt af kriserne, men disse markeder udgør kun fem pct. af Egmont Publishings aktiviteter.

Bogforlagene Lindhardt og Ringhof i Danmark og Cappelen Damm i Norge leverede vækst og flotte resultater på baggrund af en række stærke titler, rekord i salg af skolebøger og vækst i digitale undervisningsmidler.

Nøglen til forbrugernes gunst

”Vores strategi er at investere i indhold og teknologi. Teknologisk innovation har smidiggjort vores produktionsprocesser og har bragt os tættere på forbrugerne på de mange nye platforme. Nøglen til forbrugernes gunst er både at skabe appellerende film, journalistik, litteratur og underholdning, men det er også at være tilgængelig på forbrugernes mobile skærme ud over de klassiske formater,” siger Steffen Kragh.

Egmonts egenkapital udgør 5.243 mio. kr. i 2014, og soliditeten udgør 45,4 procent. Egmont er gældfri, skriver koncernen.

'Kig Ind' sat på Allers overvågningsliste

Top 15: Flere nye mediehuse blandt web-kongerne

Egmont outsourcer journalister i Norge

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs