MediaWatch

Top 15: Flere nye mediehuse blandt web-kongerne

To gratismedier og et magasinhus voksede sig til en plads blandt de største danske online udgivere i 2014. 

Brugernes appetit på online nyheder sendte flere nye mediehuse ind i Top 15 i 2014, viser tal fra Danske Medier Research.

På Udgiverlisten, der viser mediekoncernernes samlede brugertal på tværs af medier, indtog medieudgiverne 11 af de 15 øverste pladser, da 2014 udløb.

Brugertallene fra december 2013 er ikke sammenlignelige med 2014, og derfor er sammenligningen foretaget fra januar 2014. Uagtet, at der kan være sæsonudsving for de enkelte udgivere, tegner tallene et billede af større vandring mod nyhedsstrømmen.

Med undtagelse af Bonnier har samtlige mediehuse i top 15 oplevet en vækst i brugertallet fra januar til december, mens aktører som Eniro, Ebay, DMI og til dels Euroinvestor, der er røget ud af top 15, falder fra januar til december.

Magasin-trio samlet

Blandt de nye medier, der er strøget ind på listen, er de gratis online-racere Nyhedsgruppen ApS, der står bag Dagens.dk og har fordoblet brugertallet fra januar til december, hvor det var 884.254. Det er nok til en placering som den 10. største udgiver målt på brugere i december - mod en plads på listen i januar som nr. 28.

Samme løft har kendetegnet Metroxpress, der med 724.635 brugere i december også fik plads blandt de 15 største, mens huset i januar 2014 lå som nr. 23 på listen.

Derudover er Egmont som det sidste af de tre store magasinhuse, der foruden tæller Aller og Bonnier, også vokset sig stærkere online og ligger nr. 14 - tre pladser højere end i januar. 

På torsdag offentliggør Danske Medier Research de nye webtal, der for første gang viser koncernernes nettodækning på tværs af platforme og kan ændre billedet af styrkeforholdet mellem mediekoncernerne og øvrige aktører.

Webtrafik: Top 15 udgivere dec. 2014  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs