MediaWatch

#JeSuisCharlie mest brugte hashtag nogensinde

Hasttagget #JeSuisCharlie, Jeg er Charlie, er blevet det mest anvendte hashtag på Twitter nogensinde.

Foto: Christophe Ena/POLFOTO/AP

Det har været tre dramatiske døgn i Frankrig efter angrebet på satiremagasinet Charlie Hebdo, og verden over har mange fulgt med og på de sociale medier udtrykt deres sympati med ofrene for massakren.

De dramatiske døgn har ført til, at hashtagget #JeSuisCharlie - Jeg er Charlie - er blevet det mest anvendte hashtag på Twitter nogensinde.

Det skriver CNN Money og det franske medie Metro News.

Onsdag blev det franske satiremagasin Charlie Hebdo udsat for et angreb i centrum af Paris, der kostede 12 livet, og som to radikaliserede brødre formodes at stå bag.

Torsdag blev en kvindelig betjent dræbt af et ægtepar, der angiveligt har tilknytning til de to brødre.

Og fredag udspillede der sig to gidseldramaer samtidig, da brødrene havde taget et gidsel i et trykkeri nordøst for Paris, mens to andre gidseltagere, deriblandt den ene eftersøgte for betjentdrabet, forskansede sig med gidsler i et jødisk supermarked i Paris.

Da hashtagget #JeSuisCharlie nåede sit højeste, blev det brugt i 6500 tweets i minuttet, hvilket skete onsdag aften klokken 21.30.

Når man benytter et hashtag, kategoriserer man teksten og gør den søgbar over hele verden.

Klokken 19.15 onsdag aften var der afsendt 2,1 millioner tweets, hvor hashtagget var anvendt. 24 timer efter onsdagens angreb i centrum af Paris optrådte hashtagget i 3,4 millioner tweets.

Politiet stormede tidligt fredag aften de to belejrede bygninger samtidig i en koordineret aktion.

Franske elitestyrker indledte en aktion mod brødrene Cherif og Said Kouachi i den lille by Dammartin-en-Goële omkring 40 kilometer nordøst for Paris.

Brødrene stormede ifølge nyhedsbureauet AFP ud af bygningen og skød mod politiet, men blev begge ramt af dødelige skud, mens et gidsel slap med livet i beholdt.

I Paris blev to gidseltagere dræbt, mens mindst fire gidsler mistede livet.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs