MediaWatch

Kulturministeriet afviser ændringer af bladstøtte

36 aktører sendte høringssvar på de nye regler for tilskud til ideelle blade, der bl.a. vil koste Ældresagen et millionbeløb. Men kun på et punkt, ændrer Kulturministeriet på bekendtgørelsen.  

Et støtteloft på 750.000 kr. per titel og en bund på 5.000 kr. Desuden afsættes der en millioner kr. om året til at hjælpe ideelle blade til at konvertere fra print til web.

Det er hovedpunkterne i den omlægning af Bladpuljen, der netop har været i høring, og som i dag er blevet vedtaget som ændringer i bekendtgørelsen

Ommøbleringen af Bladpuljen er en del af mediestøtteaftalen, som regeringspartierne og Enhedslisten indgik i januar.

Ordningen skal indfases over tre år og vil have betydelige økonomiske konsekvenser for en række organisationer. 36 aktører havde indgivet høringssvar, men kun på et enkelt  punkt, har høringssvarene fået Kulturministeriet til at skrue på bekendtgørelsen. Det gælder en administrativ detalje om, at tilskud beregnes på baggrund af det foregående års oplag. Det ville give problemer for helt nye blade, og det vil ministeriet derfor finde en ny løsning på.

Det viser det notat, Kulturministeriet har udsendt.

Ældresagen vil miste penge

Indførelsen af et titelloft på 750.000 kr. vil især ramme Ældresagen, der, sammen med Interessentnetværket Specialmedierne (gren af Danske Medier) og Amnesty International, har protesteret mod et titelloft.

Ældresagen, der sidste år fik godt 4,5 mio. kr. i tilskud til sine to magasiner vil fremover kun kunne få 1,5 mio. kr. Specialmedierne har kommenteret, at det ikke er hensigtsmæssigt, at magasiner "straffes" for at generere et stort oplag og mange læsere.

Andre organisationer som Spastikerforeningen og Røde Kors bifalder et titelloft. Det vil give en mere ligelig fordeling af støttemidlerne, mener de.
 

FAKTA

De 10 største modtagere af støtte fra Bladpuljen i 2012:

1. Ældre Sagen NU (Ældre Sagen): 2.312.411
2. Ældre Sagen NYT (Ældre Sagen): 2.228.990
3. Tænk (Forbrugerrådet): 1.001.044
4: Donor Nyt (Bloddonorerne i Danmark): 746.612
5: DANSK GOLF (Dansk Golf Union): 709.073
6: Tæt på kræft (Kræftens Bekæmpelse): 625.652
7: Natur og Miljø (Danmarks Naturfredningsforening): 620.647
8: Magasinet (Dansk Røde Kors) 573.932
9: LedSager (Gigtforeningen): 564.755
10: Amnesty (Amnesty International): 508.864

Kilde: Kulturstyrelsen

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs