Når virksomheder skal sælge kaffemaskiner eller vaskemaskiner, er det ofte en god idé at reklamere for sine gode testresultater i forbrugerrådets blad Tænk.
Men det er ikke gratis for virksomhederne at skrive ”Bedst i Tænk” i deres markedsføring, skriver Jyllands-Posten.
Virksomhederne betaler 25.000 kroner for et halvt års ”forbrug” af logoerne i reklamer. Men det er ikke for, at Tænk skal tjene penge på det, siger chefkonsulent i Tænk, Claus Brøgger, til Jyllands-Posten.
Han mener ikke, at det skader Tænks troværdighed.
”[De 25.000 kroner, red.] svarer nærmest til et administrationsgebyr, og der har aldrig været nogen kritik. Jeg ser ingen grund til, at vi selv skal betale for at servicere virksomhederne,” siger Claus Brøgger og uddyber, at ideén er inspireret af erfaringer fra Sverige og England.
Tænk har indført et standardiseret logo, som der er brugt mange ressourcer på, siger Claus Brøgger.
I 2009 købte 11 virksomheder retten til at bruge ”bedst i test”-logoet i tv, avisannoncer m.v. I fjor solgte Forbrugerrådet 23 licenser, og i årets første måneder havde 11 virksomheder indtil videre betalt for brugen af logoerne.
Forbrugerrådet udliciterede sidste år produktionen af Tænk til Benjamin Medier, der er en del af Bonnier Publications.
Tænk-redaktion skåret fra otte til fire
Magasinet Tænk udliciteres