Tænk-redaktion skåret fra otte til fire

Benjamin Media, der har overtaget Forbrugerrådets magasiner, har sat holdet, der skal stå for produktionen af 'Tænk' og 'Tænk Penge' fremover.

Redaktionen bag Tænk og Tænk Penge er svundet fra otte til fire faste journalistiske medarbejdere, efter Benjamin Media overtog magasinerne i oktober.

Forbrugerrådet udliciterede i oktober sine to medlemsmagasiner 'Tænk' og 'Tænk Penge' til Benjamin Media for at spare penge. Hele redaktionen, på syv ansatte, blev i den forbindelse fyret.

Nu har Benjamin Media sat det hold, der fremover skal producere de to forbrugermagasiner. Den nye redaktion består af to skrivende redaktionschefer, to praktikanter og derudover en art director. Til sammenligning talte den gamle redaktion fire fastansatte journalister, to redaktører og to praktikanter. De fire fastansatte journalister er altså forsvundet ud af regnskabet og mere stof vil blive produceret af freelancere.

”Det bliver lavet på en anden måde nu, end tidligere. Men vi er godt tilfredse med de magasiner, vi laver,” siger adm. direktør i Benjamin Media, Jesper Buchvald.

Chefredaktør: Vil ikke præge produktet
Tænks chefredaktør Claus Dithmer, der også er kommunikationschef i Forbrugerrådet og i forbindelse med udliciteringen erstattede den tidligere chefredaktør Lis Hornø, mener ikke, at man vil kunne spore de ændrede produktionsforhold i spalterne.

”Det bilder jeg mig ind, at man ikke vil kunne. Det er begrænset, hvor mange numre, vi har set siden omlægningen. Men jeg kan ikke se, hvorfor man nødvendigvis skulle lave et bedre produkt, bare fordi journalisterne var fastansatte. Det er en mærkelig rangdeling af fastansatte og freelance-journalister, synes jeg,” siger han.

Siden udliciteringen er der kommet to Tænk-magasiner og et Tænk Penge på gaden. Claus Dithmer er godt tilfreds med det, han kalder en ”overgangsfase”:

”Indholdsmæssigt synes jeg, at det ser godt ud. Man kan ikke fra den ene dag til den anden lave noget, der er Spitzenklasse, og magasinerne vil variere fra nummer til nummer. Men jeg synes, at det ser rigtig godt ud indtil videre, så jeg er fortrøstningsfuld,” siger han.

Ingen redaktionelle ændringer planlagt
Der er ikke planlagt redaktionelle ændringer, som eksempelvis en nedskæring af det journalistiske indhold, i forlængelse af omlægningen, siger han.

En del af stoffet vil altså fremover blive produceret af freelancere. Sådan var det også før, hvor Tænk-redaktionen gennem nogen tid var ramt af sygemeldinger og rokeringer i redaktionen. Hvordan fordelingen mellem freelancestof og journalistik produceret af det faste hold vil ændre sig, vil Claus Dithmer ikke gætte på.

Det er grundlæggende Benjamin Media, der bestemmer, hvordan produktionen skrues sammen. Efter udliciteringen kan Forbrugerrådet stille krav til slutproduktet – ikke til produktionen, siger Claus Dithmer.

”Det har ikke været en sjov manøvre, men det handlede om økonomi. Det er klart, at det handlede om at spare penge, ellers havde vi ikke gjort det. Men nu, hvor vi har valgt at lægge produktionen ud af huset, kan vi ikke stille krav til, hvordan redaktionen skal se ud. Vi har det krav, at kvaliteten skal være mindst lige så god. Det er vores succeskriterium,” siger han.

Hvor meget Forbrugerrådet sparer ved at flytte produktionen ud af huset, vil Claus Dithmer dog ikke fortælle.

”Det er en forretningshemmelighed. Men det er et betydeligt beløb, ellers havde vi fundet en intern løsning,” siger han.

- JHT
 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også