MediaWatch

Coop ændrer på tilbudsaviser på grund af prisstigninger

Den store dagligvarekæde slanker sine tilbudsaviser for at holde hånd i hanke med de stigende priser, mens Jysk vil sende færre aviser på gaden.

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Voldsomme prisstigninger og generel mangel på papir har skabt mere omkostningstunge vilkår for tilbudsaviserne, som landets detail- og dagligvarehandel udgiver. Hos Coop betyder det, at dagligvarekæden reducerer sideantallet og mindsker formatet af sine tilbudsaviser en anelse, fortæller Heidi Kessler, der er senior marketingchef, til Markedsføring.

”Vi har skåret lidt millimeter af hist og pist, så vi har kunne få de mest optimale priser, uden at kunden har mærket noget til det,” siger hun og tilføjer, at Coop dog ikke går ned i antallet af udgivelser, fordi de trykte aviser stadig appellerer til mange danskere ifølge kædens undersøgelser.

Prisstigningerne får Jysk til at nedjustere antallet af tilbudsaviser, kæden sender på gaden, fortæller marketingdirektør Michael Gade til Markedsføring. Avisen er blevet en mindre attraktiv markedsføringskanal på grund af priserne, og derfor vælger Jysk at allokkere en større del af budgettet til andre kanaler.

Tjek indgår kommercielt samarbejde om digitalisering af tilbudskommunikation

Ministersvar understreger lukningsfare for ugeaviser ved indførelse af ”ja tak”-ordning

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs