Rundspørge: Flere ugeavis-journalister har oplevet pres for at tækkes annoncører

Næsten halvdelen af 278 journalister ansat på lokale og regionale medier har i en rundspørge svaret, at de er blevet bedt om at lave en positiv historie, de mistænker alene handler om at bevare forholdet til en aktør i lokalområdet.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

En rundspørge blandt 278 journalister viser, at 46 pct. på et tidspunkt i løbet af de seneste fem år er blevet bedt om at lave en positiv historie uden gode journalistiske argumenter, og at de mistænker, det reelt set har handler om at bevare et godt forhold til en vigtig spiller i lokalområdet. Det skriver Journalisten.

Ansv. chefredaktør i Jysk Fynske Medier, Peter Orry, understreger, at det er no-go i koncernen, der udgiver 63 ugeaviser, at skrive artikler for at tækkes annoncører.

"Vi har i Jysk Fynske Medier den klare politik, som er nedskrevet, og som vi ofte taler om – at vi alene laver journalistik for læsere og ikke for vores kilder," siger han og uddyber, at han ser det som en svaghed i undersøgelsen, at det ikke fremgår, hvem der i givet fald har bedt journalisterne skrive positive historier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også