MediaWatch

Danske Medier afviser forslag om kortere journalistpraktik

Kortere praktiktid for journaliststuderende på DMJX er ingen garanti for flere praktikpladser, mener Danske Medier, der hellere vil gå en anden vej.

Mange journaliststuderende står uden praktikplans efter de to årlige "panikdage" på DMJX, men det problem vil kortere praktiktid ikke løse, mener Danske Medier | Foto: Emil Ryge Christoffersen/Polfoto

Lavere løn frem for kortere praktik. Nogenlunde sådan lyder anbefalingen fra Danske Mediers bestyrelse, der i går diskuterede et forslag fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) om at forkorte praktiktiden for journaliststuderende for at sikre tilstrækkeligt praktikpladser.

"Danske Medier finder ikke, at en forkortelse af praktiktiden for journaliststuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole vil løse problemet med manglende praktikpladser," skriver de private mediers organisation.

I et svar til DMJX advarer Danske Medier om, at en forkortelse af praktikken både vil svække uddannelseskvaliteten og DMJX' position i konkurrencen med de øvrige journalistuddannelser på RUC og SDU, der begge omfatter 12 måneders praktik.

"En forkortelse af praktiktiden opfatter Danske Medier som en svækkelse af uddannelsens kvalitet," skriver Danske Medier.

I stedet peger Danske Medier på, at praktiklønnen på knap 17.000 kr. om måneden med fordel kan sænkes for at gøre det mere attraktivt for medierne at ansætte praktikanter.

Praktiklønnen forhandles i øjeblikket mellem Dansk Journalistforbund og arbejdsgiverforeningen DMA, og Danske Medier anbefaler derfor at udskyde diskussionen om praktikkens længde, til der foreligger en ny uddannelsesaftale.

Også Journalistforbundet har tidligere kritiseret forslaget om at forkorte journalistuddannelsen med et halvt år, der ryger fra praktiktiden, fordi det vil svække kvaliteten.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs