MediaWatch

Britisk TV 2-pendant optrapper strid med regering

Topchefen i Channel 4 kritiserer den britiske kulturminister for i "uhørt" grad at knægte stationens uafhængighed.

Foto: Tim Ireland/AP/Polfoto/Arkiv

Den britiske tv-koncern Channel 4, som er en slags britisk pendant til danske TV 2, anklager den britiske regering for "uhørte grader af indblanding" om tv-stationens fremtid. Det skriver Financial Times.

Forleden sendte Channel 4's adm. direktør, David Abraham, en besked til de ansatte i Channel 4, hvori han retter kritik af den britiske kulturminister Karen Bradley. Ifølge Channel 4-topchefen er ministeren for længe om at tage en beslutning om kanalens fremtid, efter at den britiske regering offentligt har annonceret, at den overvejer et helt eller delvist salg af Channel 4.

Kritikken kommer efter, at kulturministeren har blokeret for udnævnelsen af en ud af fem nye bestyrelsesmedlemmer i Channel 4.

"Kombineret med de mange detaljerede problemstillinger, de har rejst om os i mere end et år, er der tale om en foruroligende og uhørt grad af indblanding fra regeringen. Channel 4's redaktionelle og institutionelle uafhængighed er fortsat vital, og jeg vil ikke have, at den bliver kompromitteret," skriver David Abraham.

En talsmand for den britiske kulturminister afviser at kommentere David Abrahams kritik over for Financial Times.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs