MediaWatch

Dyr sport får tv-pakker til at stige

De store tv-distributører sætter igen prisen på tv-pakkerne op, og det skyldes bl.a. konkurrencen om de store sportsrettigheder.

Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/Poltoto

Muligheden for at se tacklinger og scoringer direkte på tv-skærmen, når holdene i engelske Premier League eller Superligaen herhjemme tørner sammen, er et trumfkort over for fodboldglade tv-seere, når de skal vælge tv-udbyder.

Men tv-rettighederne til de store sportsbegivenheder er også med til at sende prisen i vejret på distributørernes tv-pakker, skriver Politiken.

"Det er meget ofte kunderne eller fansene, som ender med at betale, fordi annoncørerne ikke nødvendigvis føler, at de får mere for pengene og derfor ikke vil betale mere," siger sportsøkonom Kenneth Cortsen.

Landets store tv-distributører Yousee, Stofa, Boxer og Waoo har alle bebudet prisstigninger fra nytår på kanalpakkerne.

Og sport er en vigtig faktor i konkurrencen om kunderne ikke mindst med streamingtjenester som Netflix, der kan tilbyde mængder af tv-serier og film, men ikke livesport, siger Waoos direktør, Jørgen Steensgaard, til Politiken.

Priserne på sportsrettigheder er steget støt de seneste år. Ifølge Politiken formodes MTG sidste år at have betalt op mod en milliard kr. for rettighederne til at vise den engelske Premier League frem til 2019. MTG deler i Danmark rettighederne med Discovery.

Dyre sportsrettigheder får Viaplay til at hæve prisen

Tv-distributører tager tilløb til nye prisstigninger

Stofa vil stoppe tv-flugt ved at flytte populære kanaler 

Waoo hæver priserne 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs