Flere DR-formater solgt til udlandet

Efter tv-messen i Frankrig har to DR3-formater nu kurs mod USA, mens et fransk produktionsselskab har set sig lun på nyklassiker på DR1.

I april var DR traditionen tro taget til Cannes for at deltage i den årlige tv-messe MIPTV. Med sig havde DR's kommercielle afdeling, DR Salg, en kuffert fuld af dramaer og programkoncepter fra DR-posen.

DR har spritnye dramasæsoner med til international tv-messe 

Nu har flere af formaterne kurs mod udlandet, skriver DR's presseafdeling.

DR Salg har fået afsat flere optioner (retten til at producere et programkoncept) til lokale produktionsselskaber, der ud fra DR's programkoncept vil lave en version til det lokale marked, der er tilpasset med ny vært, sprog og tone, men med grundstammen i de danskfødte koncepter i behold.

Miptv: Dansk tv-startup jagter over 20 mio. kr. i Cannes

Produktionsselskaber i USA har købt retten til at lave DR3’s "Fuckr med din hjerne" til det amerikanske marked samt det fire timer lange program "Smerte Eksperimentet", hvor DR-værterne Thomas Skov og Emil Thorup gennemgik en simuleret fødsel.

Tilsvarende har et fransk produktionsselskab købt rettighederne til et producere "Gintberg på kanten" til det franske marked. Formatet er allerede købt og sendes i lokale produktioner i Norge, Canada og Catalonien i Spanien.

TV 2 på Miptv: Vi er oppe i mod Netflix-dominansen

”Det er relativt nyt, at DR er begyndt at sælge formater i Cannes. Efterhånden har vi fået opbygget et flot katalog med tilbud, og der er stor efterspørgsel efter dem. Alle TV-stationer og produktionsselskaber vil gerne have fat i den gode og originale idé,” siger Helene Aurø, der er salgs- og marketingchef i DR Salg til DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også