MediaWatch

Stofas salg presset af kunders farvel til tv-pakker

Tv-forbrugernes vandring mod mindre eller et decideret farvel til tv-pakker var medvirkende til, at distributørens salg faldt i 2015.

Streaming-tjenester som Netflix og HBO er med til at presse salget hos Stofa, der har måttet se sit salg svinde ind sidste år.

Selskabet, der primært sælger tv og bredbånd, oplevede et fald på 8 pct. i omsætningen i 2015, men lykkedes til gengæld med at løfte driftsoverskuddet før skat, renter samt af- og nedskrivninger, ebitda, med 6 pct.

Det viser regnskabet fra Syd Energi, hvis aktiviteter dækker over energi og telekommunikation.

"I 2015 tog Stofa markedsandele, men markedsforholdene gjorde det svært at leve op til vores ambitiøse salgsmål. For 2015 var året, hvor vi for alvor mærkede konsekvensen af forbrugernes nye tv-vaner, hvor et stigende antal kunder valgte at skifte til mindre tv-pakker eller ligefrem helt opsagde dem," skriver koncernen i sit regnskab.

Selskabet skriver, at Stofa sidder på omkring 10 pct. af det danske bredbåndsmarked og nærmer sig 20 pct. af tv-markedet.

"Vi vinder dermed ind på markedet og cementerer vores position som den stærke udfordrer," skriver selskabet.

Underskud i moderkoncern

For hele SE-koncernen betød en nedskrivning i selskabets vindmølleforretning på 133 mio. kr. et samlet underskud på 38 mio. kr. før skat, hvilket dog er en forbedring fra et minus på 183 mio. kr. i 2014.

I forbindelse med regnskabet slår SE fast, at man er klar til at gå sammen med andre, da markedet i øjeblikket ikke er præget af vækst.

"For at leve op til sin målsætning om at være energibranchens mest værdiskabende aktør satser SE på at skabe ny vækst gennem fusioner, partnerskaber og alliancer, og det er forventningen, at væksten, som følge af den nuværende markedssituation, i mindre grad vil blive organisk," skriver SE.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jyllands-Posten skærer millioner af printsider væk, nye tal gør status over tv- og streaming-forbruget, og forskere giver tips til kunstig intelligens i medievirksomheder. Vi gennemgår de saftigste historier på MediaWatch i uge 49 lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs