MediaWatch

Underholdningschef: Ingen udløbsdato på X Factor

I aften sparker DR niende sæson af X Factor i gang, og DR har ingen planer om at sætte deadline for fredagsformatet, siger underholdningschef.

Foto: Anthon Unger/Polfoto/Arkiv

For niende gang åbner DR1 dørene for køer af håbefulde musikalske entusiaster og talenter, når X Factor sætter i aften sætter i gang.

Hvor mange sæsoner, showet kan holde til endnu, vil underholdningschef Jan Lagermand Lundme ikke sætte tal på, skriver Jyllands-Posten.

"Jeg vil ikke sætte et årstal på for, hvornår det er forbi. Men den dag, det ikke længere kan samle familie og venner, er det formentlig slut," siger Jan Lagermand Lundmed til Jyllands-Posten.

X Factor er en af DR's absolut største seersucceser de senere år med seergennemsnit et godt stykke over millionen. Men programmet er samtidig omdiskuteret og har været et af de mest fremhævede eksempler i diskussionen om, hvad der er public service eller ej.

Senest i oktober satte kulturminister Bertel Haarder (V) spørgsmålstegn ved public service-værdien af programmet i et interview med Kulturen på News.

"Jeg havde besøg af min belgiske kollega, og han blev meget overrasket over, at et program som X Factor blev sendt på en public service-kanal. Det kunne han ikke forstå. Det er et godt eksempel på, at Danmarks Radio går udover kanten af det, som hører hjemme under begrebet public service," sagde han.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs