MediaWatch

Cavling-nominering møder kritik

Nomineringen af TV 2-dokumentaren "De vaccinerede piger" til årets Cavlingpris vækker undren.

Foto: Ebbe Rosendahl/TV 2

Senere i dag uddeles landets mest prestigefyldte journalistpris, Cavlingprisen. Blandt de nominerede er TV 2-dokumentaren "De vaccinerede piger", men det valg vækker undren, skriver Politiken.

Dokumentaren, der sætter spot på de mulige bivirkninger af vaccinen mod livmoderhalskræft, HPV, som en række kvinder mener, de er blevet syge af, kritiseres for at være for ensidig i sin journalistiske fremstilling.

"Jeg savner en smoking gun. Vi har en begrundet mistanke. Vi har lidt for og lidt imod. Og vi har en meget lille gruppe læger (der mener, at vaccinen er problematisk, red.), hvoraf to arbejder på den samme afdeling. Dokumentationen er ikke til den stærke side... Og det, der taler for vaccinen, vejer ikke tungt nok," siger Natasja Dybmose, der underviser i undersøgende journalistik på RUC, til Politiken.

Tidligere chefredaktør for Dagens Medicin, Kristian Lund, kalder Cavling-komiteens valg for en "bommert". Han mener lige som direktør for Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard, at dokumentaren savner dokumentation.

Redaktionschef på TV 2, Troels Jørgensen, afviser kritikken:

"Jeg mener ikke, at vores program giver indtryk af, at der er en videnskabelig sammenhæng mellem vaccinen, og at pigerne bliver syge. Og alle eksperter i programmet understreger, at man skal fortsætte med vaccinen," siger Troels Jørgensen til Politiken.

Cavlingprisen uddeles fredag eftermiddag kl. 15.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs